Ett sextiotal personer â forskare och branschfolk och andra som har intressen av biltestverksamheten â deltog i Ă„rets upplaga av seminariet.
De fick bland annat höra Lars Holmqvist, tidigare ordförande i Clepa, den europeiska underleverantörsföreningen, berÀtta om sin syn pÄ framtiden för den globala bilindustrin och det teknikskifte som kommer att ske:
â Ă r 2025 kommer bilar med förbrĂ€nningsmotorer att vara sĂ€llsynta.
Han siade om de utmaningar som vÀntar för bilindustrin i Europa nÀr kinesiska biltillverkare börjar sÀlja sina fordon pÄ den europeiska marknaden men sÄg ocksÄ möjligheter i form av forskning och utveckling, ny teknik och attraktiva produkter frÄn Europa.
â Kina, Ryssland och Indien har smak för preiumbilar, sa Lars Holmqvist och rĂ€knade upp mĂ€rken som till exempel Aston Martin, Ferrari, BMW och Rolls Royce.
Vid seminariet presenterade Peter Jarnevik AstaZero, Active Saftety Test Area, en fordonstestanlÀggning som i Är kommer att invigas i Hedared i BorÄs kommun.
Han sÀger att anlÀggningen inte ska ses som en konkurrent till vintertestningen i norra Sverige.
â Nej, se oss hellre som komplement. Vi vill vara vĂ€rldens bĂ€sta test plats för avancerad fordonssĂ€kerhet, man kan till exempel tĂ€nka sig att vinterprovning av aktiva sĂ€kerhetssystem sker hĂ€r uppe. Vi har bĂ„da ocksĂ„ behov av att bygga upp affĂ€rsmodeller och vi kan samarbeta om hur man arbetar med utrustning och programmering av utrustning.
Peter Jeppsson, centrumförestÄndare pÄ forskningscentret CASTT vid LuleÄ tekniska universitet, berÀttar att seminariet har hÄllits i Arvidsjaur varje testsÀsong sedan 2008.
â Seminariet Ă€r lĂ€tt att fĂ„ till stĂ„nd, folk Ă€r med pĂ„ det och de ser vinster med att vara pĂ„ plats och trĂ€ffas.
Det Àr CASTT, Centrum för bilsystemteknik och testning, som arrangerar seminariet tillsammans med testföretagens organisation SPGA, Swedish Proving Ground Association, och Test Site Sweden.