Asien testindustrins utmaning

Stora utmaningar för vintertestindustrin väntar. Elbilarna kommer med stormsteg och asiatiska biltillverkare med låg kompetens vill säkra sina bilar mot snö.- Framtiden för vinterprovning är ljus, men krävande, säger Per Lindberg, föreläsare från Saab Automobile AB.

Examensarbetaren Ashkan Ekhtiari från LTU och handledaren Mikael Nybacka vid KTH utvecklar trådlös sensorteknik så att ingenjören kan undersöka provbilen på distans och felsöka under färd.

Examensarbetaren Ashkan Ekhtiari från LTU och handledaren Mikael Nybacka vid KTH utvecklar trådlös sensorteknik så att ingenjören kan undersöka provbilen på distans och felsöka under färd.

Foto: Joel Gustafsson, Nyheter i Norr

ARVIDSJAUR2010-10-21 06:00
Flera utmaningar för vintertestverksamheten diskuterades på Sveriges tredje årliga biltestkonferens i Arvidsjaur.
Lågprisbilar från asiatiska tillverkare närmar sig Europa och tillsammans med avancerade elbilar måste de klara en vinter.
- Tyngdpunkten är på el- och hybridbilar. Det är ett kommande stort område och det är nu utvecklingen och utprovningen sker, säger Peter Jeppson, biltestforskare vid Luleå tekniska universitet, LTU.
"De är här redan nu"
Per Lindberg är enhetschef för Saab automobiles externa försäljning och föreläste om möjligheterna.
- Alla kommer att ha ett problem med att få bilarna att fungera i kyla, säger han.
Kina, Indien och Ryssland är på frammarsch.
Billiga bilmodeller med namn som vi inte kan uttala fyller marknaden och många närmar sig
Europa.
- De ligger väldigt nära, säger Per Lindberg.
Förra året såg han ett fordon från en indisk bilkoncern testas uppe i norr och han vet att lågpristillverkarna från Asien vinterprovar bilar i Sverige.
- De är här redan nu, men det är konfidentiellt, säger han till Nyheter i Norr.
I dag sköter lokala testföretag i bland annat Arjeplog och Arvidsjaur testbanor, garage och boende åt utländska ingenjörer.
De nya biltillverkarna har ingen vinterkunskap och kan inte flyga hit egna experter.
Vardagsmat
En ny affärsmöjlighet skapas om lokala företag vill utveckla egna provmetoder för asiaterna.
- De vill köpa kompetensen, säger Per Lindberg.
Friktionstester på snö är snart vardagsmat.
Allt mer arbete flyttas in i datasimulatorer och behovet av traditionell testverksamhet sjunker för de stora biltillverkarna, enligt Per Lindberg. Han förklarar att Saab vill minska den kostsamma provperioden.
- Nu måste etablerade aktörer ta ett steg till el- och hybridfordon och ta hand om de nya tillverkarna som inte kan något. Skulle det inte ske ny utveckling skulle provbanorna här uppe försvagas när uppdrag från traditionell bilindustri minskar.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om