A-kommunerna i topp på Facebook

Både Arvidsjaur och Arjeplogs kommunala närvaro är i topp när det gäller Facebook, det visar en undersökning som Sveriges kommuner och landsting har gjort. Arvids­jaur och Arjeplog ligger på plats tre och fyra i landet när det kommer till antalet följare i kombination med det totala antalet invånare i kommunen.

Enligt Facebooks tidslinje gjorde Arjeplogs kommun sitt första inlägg den 8 december 2009. Till skillnad från ­Arvidsjaurs kommun har de en mer tydlig kommunal ­profil, men precis som sin granne är innehållet blandat.

Enligt Facebooks tidslinje gjorde Arjeplogs kommun sitt första inlägg den 8 december 2009. Till skillnad från ­Arvidsjaurs kommun har de en mer tydlig kommunal ­profil, men precis som sin granne är innehållet blandat.

Foto: Malin Johansson

ARVIDSJAUR2015-04-23 14:34

I dag använder båda kommunerna det sociala mediet flera gånger i veckan för att informera sina följare om dels vad som händer i kommunhuset, men också mer allmänna och avslappnande inlägg.

– Om vi bara skulle mata på med kommunal information så skulle följarna tröttna. Det gäller att hitta en balans. Vi informerar även om evenemang, möten, sporthändelser och kulturarrangemang. Och se vad som fungerar. Vissa inlägg genererar mer aktivitet än andra, så är det ju, berättar Kent Norberg, informatör hos Arvidsjaur kommun, och en av dem som sköter kommunens Facebookkonto.

Kartlagt

Men det här är inte heller första gången Arvidsjaurs kommun uppmärksammas för sin sociala närvaro. Kreafon, ett företag med fokus på strategisk kommunikation, gav 2009 ut den första boken om sociala medier, och har under flera år kartlagt kommuners närvaro på Facebook.

– Vi har legat topp tio i tre år nu. Jag har till och med bjudits ner till Stockholm förra året för att föreläsa om hur man som liten kommun utan ekonomiska förutsättningar kan lyckas på facebook. Det kändes jäkligt kul, men ändå på nåt sätt märkligt att jag från Arvidsjaur skulle informera stockholmarna hur man lyckas med det, säger Kent Norberg.

Tillgång

Kent Norberg har tidigare arbetat som journalist i många år, något som är en tillgång även i hans nuvarande arbetsliv.

– Visst har jag säkert en fördel i det. Jag har bra lokalkännedom och ett stort kontaktnät. Jag har ju även ett lager av gamla bilder som jag samlat på mig genom åren. Ibland laddar jag upp nån därifrån och det brukar alltid vara uppskattat. Att som kommun vara närvarande på Facebook är väl egentligen som det mesta annat. Det handlar om att vara där folket är, avslutar Kent Norberg.

FAKTA Topp fem i mars 2015

Kommun Antal invAntal FB-följare Följare/inv

1. Malung-Sälen 10 046 10 696 106,5 %

2. Övertorneå 4 716 2 835 62,2 %

3. Arvidsjaur 6 483 3 533 54,5 %

4. Arjeplog 2 977 1 517 51,0 %

5. Dorotea 2 786 1 050 37,7 %

De tio kommuner med flest följare per invånare under mars månad 2015 har:

Publicerat i genomsnitt 24 inlägg

Fått mest aktivitet kring vårbilder

Fått näst mest engagemang för inlägg om enskilda personers samt idrottsliga utmärkelser

Också fått engagemang kring lokala händelser och lokal historia.↔Källa: SKL

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om