I dag använder båda kommunerna det sociala mediet flera gånger i veckan för att informera sina följare om dels vad som händer i kommunhuset, men också mer allmänna och avslappnande inlägg.
– Om vi bara skulle mata på med kommunal information så skulle följarna tröttna. Det gäller att hitta en balans. Vi informerar även om evenemang, möten, sporthändelser och kulturarrangemang. Och se vad som fungerar. Vissa inlägg genererar mer aktivitet än andra, så är det ju, berättar Kent Norberg, informatör hos Arvidsjaur kommun, och en av dem som sköter kommunens Facebookkonto.
Kartlagt
Men det här är inte heller första gången Arvidsjaurs kommun uppmärksammas för sin sociala närvaro. Kreafon, ett företag med fokus på strategisk kommunikation, gav 2009 ut den första boken om sociala medier, och har under flera år kartlagt kommuners närvaro på Facebook.
– Vi har legat topp tio i tre år nu. Jag har till och med bjudits ner till Stockholm förra året för att föreläsa om hur man som liten kommun utan ekonomiska förutsättningar kan lyckas på facebook. Det kändes jäkligt kul, men ändå på nåt sätt märkligt att jag från Arvidsjaur skulle informera stockholmarna hur man lyckas med det, säger Kent Norberg.
Tillgång
Kent Norberg har tidigare arbetat som journalist i många år, något som är en tillgång även i hans nuvarande arbetsliv.
– Visst har jag säkert en fördel i det. Jag har bra lokalkännedom och ett stort kontaktnät. Jag har ju även ett lager av gamla bilder som jag samlat på mig genom åren. Ibland laddar jag upp nån därifrån och det brukar alltid vara uppskattat. Att som kommun vara närvarande på Facebook är väl egentligen som det mesta annat. Det handlar om att vara där folket är, avslutar Kent Norberg.