Inledningsvis såg det lovande ut för förra årets vinnare, Arjeplogsbon Simon Lindahl. Vid checkpoint två var han långt före klungan, men under transportsträckan till tredje kontrollen fick han problem med variatorn och tvingades bryta. Lindahls namne och kompis Simon Flinkfeldt seglade upp i ledningen och var först så långt som till sjuans kontroll.

– Men då gjorde jag två ordentliga fastkörningar efter varandra, och sen var jag helt slut! sa Flinkfeldt.

Det brottades, grävdes och slets en hel del kring skotrarna i skogarna runt Uljabuouda. En lokalisering som blev en överraskning och nyhet för i år. På förarmötet meddelades att man bytt område och att startfältet skulle lotsas till den nya startplatsen.

Artikelbild

| Tröttnade. Favorittippade Simon Flinkfeldt ledde till sjunde checkpointen, sen gjorde han två rejäla fastkörningar och slutade på sjunde plats som bäste arjeplogsbo.

– De som trodde att vi skulle vara på Akkelis i år igen blev nog besvikna. Det var några som hade ställt ut bränsledunkar runt Akkelis ifall att. De kom lite till nytta, skrattade Anton Högberg, Experience Arjeplog.

Och om det var dåligt om snö i fjol, och kanske lite för lätt körning, tog man igen det i år med råge. Det har dumpat snö i Arjeplog som aldrig förr i år. Klas Dahlberg från Abborrträsk rullade in på femte plats och var helt slut.

– Jag har sån kramp i armarna att jag inte kan öppna händerna, sa han precis efter målgången.

Och det blev strid om förstaplatsen som avgjordes de allra sista meterna på upploppet. Henrik Nilssons leende gick hela vägen runt huvudet.

Artikelbild

| Helnöjd. Det blev Henrik Nilsson från Skellefteå som tog kammade hem förstaplatsen i årets Ride and seek med sin Polaris RMK 800 från 2015.

– Jag hade verkligen inte räknat med att vinna! Så himla skönt!

Topp fem blev: Henrik Nilsson, Skellefteå, Thorbjörn Johnsson, Hudiksvall, Johan Thurfjell, Luleå, Magnus Nilsson, Överkalix och Klas Dahlberg, Abborrträsk.