Åttonde plats, trea, tvåa och slutligen den åtråvärda förstaplatsen. Simon Lindahls formkurva i Ride and seek har pekat stadigt uppåt, för att i år kulminera med en vinst. Men helt klart var det inte att han skulle ta hem vinsten …

– Jag körde fast ordentligt på en av kontrollerna, och hade jag inte fått hjälp av en vänlig själ som stannade och hjälpte mig att lyfta, då hade jag nog suttit kvar där än, sa Lindahl.

Starten gick strax efter nio på lördagsmorgonen och bevakades med en livesändning från helikopter. Ganska precis tre timmar senare, 12.08, rullade Simon Lindahl in över mållinjen. Trött men ändå i god form.

Artikelbild

| Fjärde gången gillt. Simon Lindahls fjärde år blev hans bästa. Tidigare år har han hamnat åtta, trea, tvåa och nu på första plats.

Vad tänker du om loppet?

– Att även om det varit blida på sistone fanns det gott om ställen att köra fast på. Föret var okej, väldigt hårda leder. Jag har inte gjort någon ingående besiktning av skotern, men jag tror inte att något större gått sönder i alla fall.

Lindahl var åtta minuter före tvåan Mikael Lundberg från Arvidsjaur. Faktum är att bara en av topp fem inte var hemmahörande i Arvidsjaur eller Arjeplog, det var trean Henrik Nilsson från Skellefteå. På fjärde plats Simon Lindahls bror Samuel Lindahl, och på femte plats Klas Dahlberg från Abborrträsk.

– Vad som är receptet bakom att hamna topp fem? Ja, det är nog att lämna en del av vettet hemma. Ha ha! Nä, skämt åsido, man ger ju allt och lite till, och på platser man annars hade valt att ta om eller välja en annan väg var det bara hålla stum gas och forcera, sa Klas Dahlberg.

Artikelbild

| Förarmöte. 60 nervösa och förväntansfulla skoterförare. En kvinna, resten män.

Nyheter i Norr hade förmånen att få följa med ut på slagfältet för att uppleva jakten efter kontrollerna där kontrollerna faktiskt satt. Man kan säga så mycket som att det hördes både en och annan svordom i skogarna kring Akkelis på lördagen. Det var snårigt, det var bökigt och det var stundvis så att man fick lov att lämna skeppet och plumsa för att nå fram till kontrollerna.

Joakim Armgren var nöjd med dagen.

Artikelbild

| Starten. Ride and seek inleds alltid med Le Mans-start, att man i klunga springer till sina skotrar och där får den första koordinaten.

– Sammantaget en bra dag! Vi kan styra över det mesta, men inte vädret. Vi ser fram emot ett år med blå himmel och oändligt med pudersnö. Förarna verkar trötta också, och det är ju ett kvitto på att banan var bra. Man ska vara trött efter att ha klarat alla kontroller! Nu återstår det roligaste: eftersnacket, festen och prisutdelningen.

Blir det fler Ride and seek?

Artikelbild

| Vinnare. Hemmaföraren Simon Lindahl tog samtliga kontroller på ganska precis tre timmar utan större blessyrer.

– Ja!