Efterlängtad tunnel äntligen invigd

Nu är det slutkrånglat längst kanten av Tjernfjellet! Arjeplogs kommungrannar i Norge gladdes åt tunnelöppningen på torsdagen.

Omkring 200 personer slöt upp på torsdagen för att delta i tunnelinvigningen.

Omkring 200 personer slöt upp på torsdagen för att delta i tunnelinvigningen.

Foto: Sofie Abrahamsson

Arjeplogs kommun2019-10-17 17:30

Livsfarlig flaskhals. Ja, vägpartiet över Tjernfjellet på norska riksväg 77 har haft ett mycket dåligt rykte om sig, inte minst vintertid. Det har inte alls varit ovanligt att vägen fått stängas timtals när tung trafik kört fast de branta backarna i halkan.

Norska riksväg 77 ansluter till Silvervägen, riksväg 95, och även på den svenska sidan har förhoppningarna på tunnelbygget varit stora. Så på torsdagen var det äntligen dags. Tre år efter första salvan small i Tjernfjellet kunde statssekreteraren Allan Ellingsen skära av invigningsbandet framför tunnelns västra ingång, och det med en skärva berg från sprängmassorna. Det föregicks av flera tal, fulla av tacksamhet och framtidstro. Regionvägchefen Turid Stubö Johnsen var överväldigad av publiken på cirka 200 personer.

– Det säger en del om hur viktig den här tunneln är för området. Det som en gång var en väl fungerade väg för en generation, blev en problemväg och en flaskhals för den här generationen. Det finns fog att anta att den här tunneln kommer bidra till att tung trafik i större utsträckning väljer den här vägen nu när den är säkrare och mer tillförlitlig.  

Ordförande för Saltdal kommun, Rune Berg, sa att man nu i och med tunnelbygget vill göra vägsträckan känd. 

– Vi vill få hela vägsträckan in i Sverige uppklassad till en Europaväg, och kommer fortsätta jobba för det. 

Kommunalrådet i Arjeplogs kommun gläds också för tunnelbygget, och har även hon deltagit i att uppvakta Trafikverket i frågan om att klassa upp riksvägen till en Europaväg.

– Då börjar den synas på kartor på ett annat sätt. Men det visade sig att det inte bara är att skriva ett brev till Trafikverket. Vi behöver fortsätta jobba för frågan gemensamt, alla kommuner längst den aktuella vägsträckan. 

Flinkfeldt tror att tunneln kommer att få betydelse för handeln och turismen på den svenska sidan.  

– Hos oss kanske några extra restauranggäster gör skillnaden mellan att kunna hålla öppet eller gå omkull. Det är svårt att sia i hur stor ökning av trafik vi kommer att se, det får vi helt enkelt avvakta och se. Arjeplogs kommun har inte vidtagit några speciella åtgärder inför öppnandet. Man kanske kan hoppas att den där rondellen man pratat om i en väldans massa år, kanske kan få bli verklighet snart i korsningen vid Silvermuseet, men det ansvaret ligger inte på Arjeplogs kommun. 

Knut Sjursheim, projektledare för tunnelbygget från Statens vegvesen.
Knut Sjursheim, projektledare för tunnelbygget från Statens vegvesen.
Tjernfjellstunneln

* 3,3 kilometer lång.

* Stigning: 4 procent.

* Fartgräns: 80 km/h

* Massorna som plockats ut ur berget ska användas till andra framtida vägbyggen i Nordnorge.

Karta: Kjernfjellstunneln
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!