Janne Fjellström och sambon Gunilla Holmlund driver tillsammans Blyuddens deli. De reser runt och säljer delikatess-produkter och har även tidigare sålt via sin butik på Öberget vintertid. Nu utökar paret den befintliga verksamheten och öppnar en digital butik där de satsar på ett utökat utbud. Förutom delikatesser har de valt att ta in samma typ av varor som finns hos butikskedjan Willys.
– Vi har inte allt, men vi har mycket lågprisvaror och framför allt satsar vi på att ha öppet mycket, säger Janne Fjellström.
Butiken är obemannad och har öppet mellan klockan 05 på morgonen och fram till klockan 23 på kvällen. Man loggar in med hjälp av bank-id och betalar via kort. Den digitala butiken driver de med hjälp av projektet Digiby, Digitala tjänster i byar.
På måndagen var det officiell premiär och det var många som ville se den nya butiken. Både Janne Fjellström och Gunilla Holmlund var på plats under dagen för att hjälpa till och visa hur allting fungerar.
– Det har varit bra uppslutning och det känns jätteroligt, säger Janne Fjellström som tror att satsningen ligger rätt i tid.
Han berättar att hans pappa var först i Sverige att starta en bensinstation med livsmedel i. Det gjorde han i den fastighet som tidigare låg granne med butiken.
– Och nu är jag först ut i Arjeplog med en digital butik så vi följer varandra, det är lite roligt, säger Janne Fjellström.