Stopp för tung trafik på Rattikvägen
Vägen från Arjeplogs samhälle till byn Rattik går över tre dammar. Högsta tillåtna totalvikt på fordonen har varit 12 ton. Nu har totalvikten plötsligt sänkts till 8 ton. Byborna känner sig överkörda.- Varför har vi inte fått veta något tidigare, undrar Magnus Holmgren.
Magnus Holmgren tycker att information om sänkt totalvikt kommit sent och han tycker att man skulle kunna lägga balkar över dammarna för att klara tyngder från snöröjningsfordon, sop- och brandbil.
Foto: Bertil Sundkvist, Nyheter i Norr
- En fördyring, misstänker Magnus Holmgren.
Sopbilen blir också för tung för att köra över dammarna. Men sophanteringen ska visst lösas genom kommunens försorg. Räddningstjänsten är informerad.
Byborna höll möte
Rattikborna har hållit ett möte om den uppkomna situationen. Magnus Holmgren utsågs till talesman.
- Skellefteälvens vattenregleringsföretag lär han filmat sprickor i dammen redan 2008. Varför har de då inte åtgärdat problemen i sommar då det var lågvatten hela tiden, frågar sig Holmgren och tillägger,
- Så pass mycket pengar tjänar företaget på regleringen att de kunnat fixa dammarna.
Peter Lindström, på vattenregleringsföretaget säger:
- Det är brobanor över utskovsdelarna som har skador av varierande grad. Och det är av sån art att vi måste sätta ner högsta totalvikt. Det är för att det inte ska hända en olycka.
Peter Lindström berättar att besiktning gjorts under 2008 och 2009 och beskedet från konsulten om att totalvikten måste sänkas kom i höst.
- Hade vi vetat det här i fjol hade vi reparerat. Nu kan vi, på grund av vattenståndet, inte göra reparationer förrän till sommaren.
- Jag beklagar att det är så här.
Peter Lindström anger att skadorna tillkommit genom överbelastning.
Halvt lass på lastbilen
Magnus Holmgren menar att Rattikborna respekterat den högsta tillåtna totalvikten.
- Vi har kört med lastbilar med halva lass för att klara vikten när vi behövt grus och dylikt, fastän det har inneburit ökade kostnader.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!