Snöstormen hade fjällvägen i sitt grepp

Värst är det när det blåser och snöar.Det säger Tommy Holmström, en av de sex som jobbar vid plogstationen i Merkenes. Deras uppgift är att hålla Silvervägen öppen över fjället, från Merkenes till norska gränsen. Under helgen har det både blåst och snöat.

Blötsnö och hård vind. Värmen på rutan är på max och Tommy Holmström sitter som i en bastu när han kör plogbilen. Utanför är sikten noll. Som att bli instäng i ett mörkt rum, fast vitt istället för svart.

Blötsnö och hård vind. Värmen på rutan är på max och Tommy Holmström sitter som i en bastu när han kör plogbilen. Utanför är sikten noll. Som att bli instäng i ett mörkt rum, fast vitt istället för svart.

Foto:

ARJEPLOG2009-01-12 06:00
Ljusskyltarna vid industriområdet i Arjeplog och vid Laisvallvägskälet har blinkat ofta sedan mitten av december. Orsaken till det blinkande ljuset är att skyltarna ska påkalla Silvervägens trafikanters uppmärksamhet. Det blinkande ljuset kombinerat med text betyder att vägen mellan Merkenes och norska gränsen är stängd på grund av hårt väder.
Nyårsafton blåste det som mest 39 sekundmeter. I går söndag var vindstyrkan uppe i 26 meter per sekund. När det också är snö i luften blir sikten - obefintlig. Trots att det bara är 20 meter mellan varje fluoricerande plogpinne kan de vara svåra att upptäcka.
Kolonnkörning
Under helgen har vägen som sagt varit stängd, men alla trafikanter har lotsats över medelst kolonnkörning.
Tommy Holmström har tjänstgjort vid plogstationen i elva år. Sex pass om tolv dagar varje vinter. I snitt har han plogat sträckan Merkenesgränsen två gånger per tjänstgöringsdag. Det innebär att han plogat sträckan tur och retur
1 584 gånger. Gissa om han kan varenda meter.
Skulle förresten vara rätt spännande att binda för hans ögon och se om han hittar vägen ...
Två och två tjänstgör personalen. När Nyheter i Norr hälsar på jobbar Tommy Holmström och Mikael Wiklund. Båda är överens om att det är skojigare att ha en del att göra istället för att det ska råda bra väder under längre tider. Fast det kan bli lite för mycket ibland.
-Det var en julhelg, vi kolonnkörde i princip i två dygn. Då hade Radio Norrbotten ett önskeprogram. Då önskade jag "Highway to hell" med AC/DC, berättar Tommy.
De bästa stunderna är precis när ovädret slutar och solen kommer fram. Att då åka längs Silvervägen med snöslungan och städa, det är russinet i kakan.
-Än har inte tråkfaktorn tagit över, säger 44-åringen Tommy som jobbat som chaufför i hela sitt yrkesverksamma liv.
-Jag har nog kört det mesta i lastbilsväg - utom sopbil, säger han.
FAKTA Plogningenav Silvervägen
Svevia (hette före årsskiftet Vägverket Produktion) svarar för vinterväghållningen av Silvervägen över fjället.
Plogjouren pågår under tiden
1 oktober - 30 april.
Tommy Holmström, Mikael Wiklund, Alf Bäckvall, Kent Grundström, Tommy Karlsson och Tobias Wiklund turas om att hålla jouren.
Plogkäpparna står med 20 meters mellanrum. När det blåser 13 sekundmeter börjar käpparna vaja för vinden.
Kolonnkörning utförs med hastigheten 25-30 kilometer i timmen. Farten ska vara jämn och det får inte spruta alltför mycket snö från plogen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om