Det är mycket som ska klaffa på lördag. Väder, helikopter, GPS-koordinater och inte minst - all teknik. Ride and seek kommer precis som förra året att livesändas på internet, filmat från en helikopter. Till detta kommer varje tävlande att ha en GPS-sändare på sig så att man kan följa deras framfart på en karta i jakten på kontrollerna.
– Det är mycket som kan gå fel, därför gäller det att dubbelkolla allt. En siffra fel i koordinaterna och det blir väldigt tokigt, säger Armgren.
Senaste tidens blidväder har slitit hårt på skoterföret, men enligt uppgift ska ändå snön vara någorlunda okej.
– Lederna är hårda och isiga, och sjöarna bjuder i stort sett på blankis med några centimeter snö ovanpå. Det kommer vara dåligt fäste på de partierna, men i skogen är det bättre. Isen på Hornavan är det lite sådär med, men våra åkare kommer inte ha någon anledning att vara där och köra. Vi tar inga onödiga risker.
Banan kommer att ha tio kontroller, så kallade checkpoints, där man ska ta ett foto av sig själv med kontrollen väl synlig i bakgrunden. Fågelvägen är banan totalt fem mil, men man får räkna med det dubbla ungefär.
– Banlängden ska vara ungefär en skotertank lång så att man slipper släpa med sig massa bränsle. Fem mil fågelvägen blir i själva verket närmare tio mil, har vi sett från tidigare års tävlingar.
Klockan nio på lördag går starten från Experience Arjeplog.