Johans test chockar bilister

Grumlig, trögflytande och geléaktig. Så beskrivs Arjeplogsdieseln bäst efter en natt ute i trettiofem minusgrader.

Stor spridning. Hans test har fått stor spridning i sociala medier, när PT uppmärksammade experimentet hade klippet redan visats över 100 000 gånger.

Stor spridning. Hans test har fått stor spridning i sociala medier, när PT uppmärksammade experimentet hade klippet redan visats över 100 000 gånger.

Foto: Ann-Christine Holmgren

ARJEPLOG2016-01-25 17:16

Videon är inte längre tillgänglig

Det var Arjeplogsbon Johan Sadelius som gjorde upptäckten. Efter ett par veckors sträng kyla tröttnade han på att ingen av hans två bilar startade. Eftersom han misstänkte att det berodde på drivmedlet bestämde han sig för att göra ett experiment.

– Jag tog två glasburkar också åkte jag till de två stationer vi har i Arjeplog, Shell och OKQ8, säger Johan Sadelius.

Han märkte upp burkarna och fyllde dem med diesel på respektive station och sedan lät han dem stå ute över natten. Resultatet dokumenterade han genom att filma det trögflytande innehållet. Hans upptäckt har fått stor spridning i sociala medier. På måndagen hade filmklippet delats över 100 000 gånger.

– Jag tror ju att det är dieseln som är problemet. Något galet är det ju när den ser ut såhär, säger han.

Främst är det OKQ8-dieseln som grumlar sig och antar en geléaktig form när temperaturen börjar krypa nedanför 30-strecket.

– I min värld så är det inte acceptabelt att det ska vara på det här sättet här uppe. Jag är ingen drivmedelstekniker, men jag kan bara förmoda att det inte är bra, säger Johan Sadelius.

Han tror att det kanske kan bero på att det är rapsolja, RME, i dieseln.

– Det kanske det kan vara, jag har ingen aning. Jag törs inte ens spekulera i vad det beror på. Men det här är inte en acceptabel kvalitet, säger Johan Sadelius.

PT har tidigare uppmärksammat att många drivmedelsbolag väljer bort den miljövänligare varianten vintertid.

LÄS OCKSÅ: ”Väljer bort rapsolja från dieseln vintertid”

Erik Moglia, drivmedelsexpert på OKQ8, tillbakavisar helt misstankarna om RME i dieseln.

– Det finns ingen RME i den, vi tog bort rapsoljan från vår vinterdiesel i norra Sverige för flera år sedan, säger han.

Erik Moglia har själv tittat på Johan Sadelius filmklipp och konstaterar att han inte kan se några större skillnader.

– Produkterna var homogena och det var ju positivt att de var flytande i alla fall, säger han.

Enligt honom har diesel i sig den här problematiken, den stelnar vid låga temperaturer.

– Sannolikt beror de skillnader man ser på tillfälligheter. Troligtvis kommer dieseln från samma depå, både Shell och OKQ8 hämtar sin diesel från depåerna i Piteå och Luleå. Men den kan vara från olika tidpunkter, det finns massor av småsaker som kan påverka, säger Moglia.

Staffan Magnusson, vd för OKQ8 Norrbotten, ställer sig frågande till vad syftet med testet är.

Hur tror du att det här kommer påverka OKQ8?

– Det är ett ovetenskapligt test. Det är svårt att säga hur det kommer att påverka oss, säger han.

Erik Moglia däremot tror att filmklippet kan komma att påverka drivmedelsförsäljningen.

– Det kommer säkert att påverka försäljningen. Men framför allt så tror jag att det kommer ge upphov till frågor från kunder. Vi får se det som positivt att vi nu får möjlighet att informera våra kunder, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om