Därför är det så skönt då något bryter av. När något nytt bryter in. Som skoputsarna Lena
Johansson och Gun-Britt Granberg från Luleå. De saluför sin skoputs och sitt rengöringsmedel och ingen kan undgå att upptäcka duon.
- Men man ska vara sig själv när man säljer, fast man ska nog vara en speciell människa för att klara av det, säger Lena Johansson.
Impregnering
Barbro Wallin säljer egenhändigt tillverkat impregneringsmedel för tyg. Hon har hängt upp ett par Fjällrävenbyxor som hon stänker vatten på. Byxorna gör nästan som en dykand som skakar av sig vattnet efter ett dyk. Nästan.Klart man fastnar vid Lena och Barbros försäljningsställen. De är nya och sticker ut.
Om marknaden vore en butik eller tvärtom skulle Lena och Barbro också lyckas. Deras varor skulle finnas i så kallade "störtar" där varor rafsats ihop i en korg som kunden snavar över. Den hemmablinde skulle vakna upp.
Marianne Hansson, chef på Konsum i Arjeplog berättar om fler försäljningsknep är "störtar".
- Vi flyttar om varor ibland och så är det viktigt att bjuda på något, och så är det aldrig fel med musik. Varor som alla måste köpa ska finnas långt in så att man tvingas går runt i hela butiken.
Träffpunkt
Så skulle marknaden också kunna vara. Måstevarorna, typ Skogalids rökta lax skulle placeras längst in …- Fast jag tycker att marknaden skulle komprimeras mer, all torghandel skulle klämmas in på torget, menar Marianne Hansson.
Marknaden är en träffpunkt för Arjeplogsbor, hemvändare, turister, tillresta och inte minst hemmablinda. Men lite butiksstrategi skulle besökarna inte behöva uttala fraserna "Inget nytt" och "Som förut".