Gammalt och välbekant

HÖSTMARKNAD. "Inget nytt". "Som förut". "Hittar du något då?"Ungefär så går snacket bland de många återkommande marknadsbesökarna. Samma knalle på samma ställe. Som att gå till mjölkdisken på Konsum, man går dit om man vet att man behöver något, man söker inte efter något nytt.

Arjeplog2007-10-06 00:00
29:e höstmarknaden i Arjeplog löper i samma spår som den gjort. Ju fler gånger en knalle besökt Arjeplog ju fler gånger har den knallen stått på samma plats. Och har man då besökt höstmarknaden i 29 år, kanske alla tre dagarna, ja då vet man vad var och ens "mjölkdisk" innehåller.

Därför är det så skönt då något bryter av. När något nytt bryter in. Som skoputsarna Lena
Johansson och Gun-Britt Granberg från Luleå. De saluför sin skoputs och sitt rengöringsmedel och ingen kan undgå att upptäcka duon.

- Men man ska vara sig själv när man säljer, fast man ska nog vara en speciell människa för att klara av det, säger Lena Johansson.

Impregnering

Barbro Wallin säljer egenhändigt tillverkat impregneringsmedel för tyg. Hon har hängt upp ett par Fjällrävenbyxor som hon stänker vatten på. Byxorna gör nästan som en dykand som skakar av sig vattnet efter ett dyk. Nästan.

Klart man fastnar vid Lena och Barbros försäljningsställen. De är nya och sticker ut.

Om marknaden vore en butik eller tvärtom skulle Lena och Barbro också lyckas. Deras varor skulle finnas i så kallade "störtar" där varor rafsats ihop i en korg som kunden snavar över. Den hemmablinde skulle vakna upp.

Marianne Hansson, chef på Konsum i Arjeplog berättar om fler försäljningsknep är "störtar".

- Vi flyttar om varor ibland och så är det viktigt att bjuda på något, och så är det aldrig fel med musik. Varor som alla måste köpa ska finnas långt in så att man tvingas går runt i hela butiken.

Träffpunkt

Så skulle marknaden också kunna vara. Måstevarorna, typ Skogalids rökta lax skulle placeras längst in …

- Fast jag tycker att marknaden skulle komprimeras mer, all torghandel skulle klämmas in på torget, menar Marianne Hansson.

Marknaden är en träffpunkt för Arjeplogsbor, hemvändare, turister, tillresta och inte minst hemmablinda. Men lite butiksstrategi skulle besökarna inte behöva uttala fraserna "Inget nytt" och "Som förut".



Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om