Företagsklimatet i Arjeplog kan bli bättre

Ingress
Svenskt Näringslivs enkätundersökningar där företagare och politiker svarar på frågor om företagsklimatet i kommunen är en dyster läsning vad Arjeplog anbelangar. Arjeplog rasar och rasar i rankningen och ligger nu på 264 plats bland Sveriges 290 kommuner.

Monica Westerlund har bedrivit gränshandel i nästan tio år. Hon har aldrig mött en näringslivsinriktad politiker som intresserat sig för verksamheten.

Monica Westerlund har bedrivit gränshandel i nästan tio år. Hon har aldrig mött en näringslivsinriktad politiker som intresserat sig för verksamheten.

Foto: bertil sundkvist

ARJEPLOG2008-06-03 06:00
Från förra året rasade Arjeplog 84 platser. Året dessförinnan var raset 64 pinnhål. Från plats 116 till 264 på två år.
En rundfrågning bland företagare i Arjeplog ger ett rätt entydigt svar. Politiker som sysslar med näringslivsfrågor är sällsynta gäster.
Det finns företagare med 30 års verksamhet i Arjeplog, som knappast sett röken av en politiker. I alla fall politiker som visat intresse för företagets verksamhet.
Solna kommun som toppar rankingen arrangerar frukostmöten för företagare och engagerar företagare i kommunens byggplaner. Solna kommun beröms också för att lägga ut entreprenader på företag verksamma i kommunen.
Bakslag
För Arjeplogs kommunalråd Bengt-Urban Fransson är rankningslistan lite av ett bakslag, eller åtminstone ett facit på att det finns saker och ting som kan bli bättre.
- Det har varit ont om tid. Men vi måste omprioritera och vi ska börja i näringslivsnämnden. Vi ska börja med företagsbesök redan i sommar, säger han.
Monica Westerlund driver A-Chark i Jutis tillsammans med maken Lars. Företaget sysslar med gränshandel.
- Vad jag kan påminna mig har ingen politiker frågat oss hur det går och vi är inne på vårt tionde år i branschen, säger Monica Westerlund och fortsätter,
- Jag har inte bett om hjälp men jag tror att politikerna har dålig kännedom om företagen, och jag tycker att de ska måna om de lokala företagen på ett bättre sätt.
Näringsinriktning
Dick Karlberg startade tvätteri 2005. Han har heller inte haft påhälsning av någon näringsinriktad politiker.
- Alla kontakter jag haft med politiker har jag nog tagit själv. Sen är det med piska och egen makt som man kör vidare. Inte serveras man något på guldfat, den saken är klar.
Nina Rönnholm ägare till Ninas Boutique konstaterar att politiker gynnar henne som kunder.
- Men ingen intresserar sig för verksamheten, och hon skulle gärna se att hon fick frågan om exempelvis hyressättningen är acceptabel.
Inga förväntningar
Martin Åberg startade Martins Mek för sex år sedan. Han säger sig inte ha förväntat sig något större intresse från politiker. Han är dock nöjd på det sätt kommunen använder sig av hans tjänster.
- Visst finns det dem som frågar hur det går för mig, men jag vet ju inte om det är av privat eller kommunalt intresse, säger han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om