Uppgifterna bygger på Nyföretagarcentrums nyföretagarbarometer. I den finns kommuner indelade i olika grupper. Arvidsjaur räknas som en kommun i glesbefolkad region och Arjeplog som en turist- och besöksnäringskommun.
De bägge A-kommunerna finns med i botten av respektive kommungrupps lista då det gäller nyföretagande under 2010.
Fler aktiviteter
För Arjeplog borde nyföretagandet vara stort, inte minst inom turistnäringen.
- Det är egentligen nödvändigt. Ska vi leva av turism så måste vi ha fler aktiviteter och fler företag, säger kommunalrådet Britta Flinkfeldt Jansson.
Stefan Oscarsen på utvecklingsbolaget Argentis anser också att det skulle behövas fler företag inom turismen, inte minst sommartid.
Han förklarar Arjeplogs blygsamma siffra med att det inte startat så många företag, däremot nya företagare.
- Det är sådana som tagit över befintliga företag, säger han.
Exklusivt gäddfiske
Stefan Oscarsen berättar att det är många som gått med tankar på att starta eget inom turistbranschen. Men några har skrinlagt planerna och andra har gjort om sina.
- Satsningar inom turismen som har med markanvändning att göra är ofta svåra att genomföra.
Destination Polcirkeln, före detta Arjeplog-Lappland besöksservice, försöker också skapa jobb inom turistnäringen. Vd Guninger Wallström berättar om projektet att lyfta fram annan fisk än ädelfisken i fjällen. Det handlar om exempelvis exklusivt gäddfiske med guide. Ett slags "all inclusive-arrangemang" som ska ge hotellen i Arjeplog fler gäster sommartid.
- Mycket är på gång, men processen är lång, säger Gun-Inger Wallström.