Boutique Ninas, eller i folkmun, Ninas, har funnits i Arjeplog i 16 år och är den enda klädesbutiken mellan Bodö och Arvidsjaur. En överlevnadsstrategi för flertalet småföretagare på mindre orter är att ha en bred målgrupp, ett vitt utbud samt att ge kunden personlig service av hög kvalité.
- En ring, ett par byxor eller ett nagellack, "alla bäckar små" är viktiga för den lilla företagarens verksamhet, säger butiksägarinnan Nina Rönnholm.
Sophie Bäckström, nio år, från Umeå är på besök med sin familj. Hon har nyss tagit hål i öronen och hittar fina örhängen som hon vill köpa.
- Det var roligt att både mamma och jag hittade saker som vi kunde köpa, säger hon.
I dag handlade 26 kunder i butiken.
I större städer finns det ofta både stora och opersonliga butikskedjor, men även många boutiquer att välja på. Somliga tycker att det är skönt att bara behöva besöka en butik och sen veta att de "har gjort stan", att bara ha ett alternativ att välja på. Och täcker affären dessutom in hela familjens önskemål, så innebär det en snabbt avklarad affär om utbudet faller i smaken.
"Strategiskt läge"
- Butiken har även ett strategiskt läge, för det är svårt att ligga mer centralt än emot Silvermuseet och granne med Konsum. Uppskattningsvis tror jag att vi besöks av cirka 75 procent turister och hemvändare under sommarsäsongen, säger Nina Rönnholm.
Camilla Johansen, 13 år, från Junkerdal är i Arjeplog på besök och passar på att kika på kläder med sin mamma i sällskap. Hon hittade flera sommarplagg som hon trivdes i.
- Vi har ingen klädesaffär på orten där jag bor, så för oss finns närmaste klädesaffär antingen i Bodö eller i Arjeplog, säger hon.