Bilspioner - visst finns dom

Fotografer. Robert Sandseth från Norge och Simon Avenia från Tyskland är bilspioner på heltid. De åker världen runt för att fotografera prototyper, nya bilmodeller och hemliga bilar. De har besökt Arjeplog åtskilliga gånger med sina kameror och långa teleobjektiv.

Arjeplog2008-02-22 00:00
ARJEPLOG (NN)Det finns cirka tio personer i hela världen som har bilspioneri som yrke.

Enligt Robert Sandseth är det fem av dessa som besöker Arjeplog och Arvidsjaur regelbundet.

Robert Sandseth och Simon Avenia är egentligen konkurrenter, men också kollegor. De känner till var bilar testas och de har lärt sig var de ska ställa sig för att få de bästa bilderna. I arbetet har de också blivit bekanta med många biltestare.

- Vissa träffar vi både i Arjeplog och i Amerika, och ibland händer det att vid tar en öl på puben tillsammans.

Visar fingret

Det sägs att bilindustrin och bilspioner inte går så bra ihop. Robert Sandseth tycker inte att det stämmer.

- Biltestarna bryr sig egentligen inte om oss. Visst kan någon visa fingret åt oss, och några passar på att ta bilder av oss, men det är egentligen entreprenörerna, de som servar biltestverksamheten som är mest emot oss.

Robert Sandseth tror heller inte att biltestverksamheten skulle flytta från en ort till en annan, eller från ett land till ett annat, på grund av bilspioner.

- Flyttar testverksamheten så flyttar vi efter, säger han.

Möter motstånd

Bilspionerna möter som sagt ett visst motstånd av entreprenörer och från lokalbefolkningen.

- Men det är aldrig någon som är otrevlig mot oss, vi nekas varken hotellrum eller att köpa bensin, säger Sandseth.

Han jämför med staden Beatty i Death Valley i USA. Ett ställe som är ungefär lika stort som Arjeplog där bilar testas i hett klimat.

- Där är det aldrig någon som bryr sig om bilfotografer.

Hjälpt av biltestare

Simon Avenia berättar om episoder då han kört fast i snön och blivit hjälpt av biltestare och hur bilspioner hjälpt bilföretag som kört fast med prototyper.

Robert Sandseth och hans kollegor håller sig inom lagens råmärken. De vet att de stora bilfabrikanterna har resurser att hålla sig med jurister. Ett felsteg kan med andra ord innebära skadestånd i den stora storleksklassen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om