Kommunerna i landet arbetar på olika sätt med konsumentvägledning. I Norrbottens län ger Boden, Kiruna, Luleå och Piteå juridisk rådgivning i enskilda konsumentärenden. De medverkar aktivt till att lösa reklamationsfrågor och lägger fram förslag till uppgörelser.
Vid en tvist ger de råd om hur konsumenten ska gå till väga vid en anmälan till den instans som prövar tvisten, till exempel Allmänna reklamationsnämnden.
När det gäller tid som läggs på konsumentvägledning skiljer det sig åt mellan kommunerna i länet. Arvidsjaur med drygt 6 400 invånare har mindre än en halvtimme per vecka vilket motsvarar 0,1 minuter per invånare och år. Det är minst i landet. Pajala däremot med drygt 6 100 invånare lägger 7 timmar som ger 3,6 minuter per invånare. Riksgenomsnittet är 1,3 minuter. Det når alla utom Arvidsjaur.
Kommunernas konsumentvägledning har, till skillnad från den nationella vägledningen, den lokala förankringen och kan ge ett mer personligt stöd. De får alltmer komplicerade ärenden där konsumenten kan återkomma till samma person. I många kommuner erbjuds också fysiska möten och hjälp att tolka avtal eller andra dokument. Ibland kan konsumentvägledaren också medla mellan konsument och företag. Den typen av personligt stöd kan inte ges på något annat håll. En fungerande kommunal konsumentvägledning behövs även för att stödja konsumenter med särskilda behov, till exempel personer med funktionsnedsättning eller språksvårigheter.