Arjeplog populärt på Facebook

Arjeplogs kommuns sida på Facebook används allt flitigare av såväl kommunen som av invånare och besökare. Antalet som ”gillar” sidan har nu nått 1 000.

ARJEPLOG2013-11-01 06:01

Arjeplog sticker ut. Kommunalrådet Britta Flinkfeldt Jansson ser hur sociala medier blivit ett effektivt sätt att nå mer än 10 procent av kommunens medborgare.

Många norrmän

Enligt pressmeddelandet har Norsjö kommun, som är aningen större än Arjeplog, 363 ”likes” och det betydligt större Luleå har 2 500. Av de 1 000 personer som gillar Arjeplog är många norrmän, biltestare och utflyttade Arjeplogare. Drygt 300 är bosatta i Arjeplogs kommun, vilket innebär att sidan når mer än 10 procent av befolkningen.

– En stor fördel är att vi kan nå många på ett sätt som är enkelt för både oss och dem, säger Britta Flinkfeldt Jansson. Vi är medvetna om att inte alla använder just Facebook eller ens internet, men som ett av flera sätt att kommunicera på är det jättebra.

Marknadsföring

Kommunen använder sin Facebook-sida för att berätta om kommunens verksamhet och om vad som händer i kommunen, men också för att marknadsföra Arjeplog som en plats att besöka och att bo på. Dessutom fungerar sidan som ett sätt att snabbt och enkelt nå invånarna.

Medborgardialog

– Vi lägger ut viktig information om till exempel vattenkvalitet eller fjärrvärmeleveranser, säger kommunstyrelsens ordförande Britta Flinkfeldt Jansson (S).

– Vi för också en dialog med medborgarna om vad vi gör och varför. Samtalet om Arjeplogs nuläge och framtid är viktigt, och det är ett samtal vi som företräder kommunen ska vara med i oavsett om det förs på samhället eller på internet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om