Telefonproblem upprör Jutisbor

Boende i byn Jutis har grava problem med Telias telefonnät.- Som det är nu måste flera av oss bybor gå ända ut på Silvervägen för att få mobilen att fungera, säger Kent Marklund från Jutis.

I Jutis har flera bybor allvarliga problem med Telias mobila och fasta telefoni. "Varför skickar inte Telia hit en reparatör?" undrar, från vänster, Tor Westerlund, Kent Marklund, Ulrika Westerlund och Roffe Sundstén.

I Jutis har flera bybor allvarliga problem med Telias mobila och fasta telefoni. "Varför skickar inte Telia hit en reparatör?" undrar, från vänster, Tor Westerlund, Kent Marklund, Ulrika Westerlund och Roffe Sundstén.

Foto: RITU ANDERSSON

ARJEPLOG 2011-08-09 06:00

I Jutis finns det cirka 20 hushåll och de flesta av dem har stora komplikationer med både sin fasta och mobila telefoni.

- Det klipper i meningarna och man hör bara enstaka ord, säger Kent Marklund, Jutisbo.

Byborna uppger att det svar som Telia gett dem när de gjorde sin senaste anmälan var att telefonmasterna mellan Jutis och Laisvall troligen stör varandra. Telia trodde att en lösning skulle kunna vara att öka spänningen på masterna.

Inte bästa lösningen
- Det är några som fått antenner uppsatta på sina hustak, men den fasta telefonin fungerar ändå dåligt, säger Marklund.

Alexander Svensson från Telias kundtjänst kontrollerar utifall det finns några driftstörningar i området.

- Som det ser ut nu så verkar det inte vara några driftstörningar i området, säger han.

Han menar att åtgärden att sätta antenner på taken förmodligen inte är den bästa lösningen.

Ibland kan geografiska skillnader eller säsongsstörningar, som till exempel åska och lövsprickning, orsaka komplikationer med telefonin, berättar han.

Många av Jutisborna är egna företagare och för dem är kontaktsvårigheter problematiskt.

Varför ingen hjälp
- Vi har haft de här problemen i över ett halvår. Vad händer om det börjar brinna eller om man skadar sig och inte kan komma ut på Silvervägen. Varför skickar inte Telia hit en reparatör, frågar sigJutisborna.

Alexander Svensson förstår Jutisbornas dilemma och förklarar att Telias telefoninät inte täcker hela Sverige utan cirka 95 procent. Det finns varken behov eller ekonomi för att täcka hela Sverige.

- Ju fler som gör felanmälningar desto snabbare går det att få bukt med problemet, eftersom ett stort antal missnöda kunder prioriteras högre än en enskild individ, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om