Höjd dieselskatt hotar - bönderna rasar

Regeringen vill höja dieselskatten och successivt minska återbäringen från den till bönderna. Det får Norrbottens lantbrukare att rasa. För många handlar det om tiotusentals kronor per år som försvinner.- Det blir betydligt mindre marginaler för oss, säger Magnus Sandin, mjölkbonde i Älvsbyn.

Magnus Sandin trivs bra som möjlkbonde. Men han gillar inte regeringens förslag på att höja dieselskatten med 40 öre och att minska återbetalningen till bönderna.

Magnus Sandin trivs bra som möjlkbonde. Men han gillar inte regeringens förslag på att höja dieselskatten med 40 öre och att minska återbetalningen till bönderna.

Foto: Sanna Eriksson Sanna Eriksson

ÄLVSBYN/PITEÅ2009-03-23 06:00
För ett tag sedan presenterade den borgerliga regeringen sina förslag till den kommande klimatpropositionen.
Regeringen vill med ekonomiska medel styra Sverige mot de uppsatta klimatmålen som säger att utsläppen ska minska.
Som ett led i det föreslås dieselskatten öka med 20 öre 2011 och 20 öre 2013. Som det är i dag får lantbrukarna en skatteåterbäring på drygt två kronor per liter diesel. Enligt förslaget ska den återbäringen successivt minska.
"Förlorar 80 000"
LRF rasar mot förändringarna som man menar slår hårt mot medlemmarna. Magnus Sandin, är bonde i Älvsbyn och han håller med LRF.
- Grovt räknat förlorar jag
80 000 kronor per år, det här slår mot vår bransch, säger han.
Mats Granberg, mjölkbonde i Piteå, använder 33 kubikmeter diesel och 10 kubikmeter eldningsolja per år.
- Om förslaget går igenom förlorar jag cirka 70 000-80 000 kronor per år. Jag står inte och faller med det, men branschen är redan pressad som det är.
Ingen av lantbrukarna ser skattehöjningen på diesel som det största problemet.
- 40 öres höjning är inte kul, men det är inte så mycket. Det är värre att återbetalning av dieselskatten minskar, säger Mats Granberg.
Den ska enligt förslaget sjunka från 2,38 kronor per liter i dag till 90 öre per liter 2015. Med ökad skatt innebär det försämringar med 1,90 kronor per liter diesel för lantbrukarna.
Högst i Europa
Magnus Sandin tycker att politikerna tänker fel.
- Vi konkurrerar mot övriga Europa och genom de här förslagen tappar vi konkurrenskraft. Om övriga Europa hade följt med hade det bara varit att acceptera läget och bita i det sura äpplet. Men i och med det här får vi Europas dyraste diesel.
Enligt siffror LRF har tagit fram stiger dieselskatten till 38 euro per 100 liter vilket är högst i Europa.
- Tyvärr slår en höjning fel. Alla inom EU borde ha samma villkor, säger Sandin.
Regeringen vill minska utsläppen, varför ska inte ni lantbrukare hjälpa till?
- Vi har inte ökat dieselanvändningen på många år. Vi har en handlingsplan för hur utsläppen ska minskas och LRF satsar mycket pengar på att få fram nya bränslen. Vi gör så bra vi kan, ändå straffas vi.
Hur påverkas du av en höjning?
- Effekten blir att vi måste spara någonstans och då blir det i första hand på den egna lönen eller på inhyrd arbetskraft.
Magnus Sandin menar att ett mer lönsamt lantbruk skulle gynna arbetsmarknaden.
- Det första folk i vår position gör om lönsamheten ökar är att anställa fler. Om mjölkpriset steg med en krona skulle det ge flera tusen nya arbetstillfällen i Sverige.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om