Spikab vände kärnvirket ut och in

Spikab är snickeriföretaget som vände ut och in på sina stolpar.- Det stämmer. Vi har kärnvirket utåt. Det ger en naturens impregnering av virket, säger Lars-Göran Öhlund, vd och ägare tillsammans med broder Ulf.De har inte bara vänt på virket. Med den nya tekniken har de vänt företagets utveckling positivt.

Älvsbyn2006-04-07 00:00


Spikabs metod är att klyva virket i märgen i fyra delar och vända kärnorna ut mot hörnen. I mitten kan man spara ett hålrum i pelarna, viktigt för att ge ventilation åt virket samtidigt som träets fuktrörelser tas upp. Dessutom ger det ett utrymme för installationer och fästen invändigt i stolpen. Stolpen kan också limmas massiv.

De fyra delarna limpressas med högfrekvensteknik, där limmet härdas med 6 000 volt. Metoden är patenterad och Spikab har utvecklat stort eget kunnande i den krävande metoden.

Många fördelar

Stolpen med den nya trätekniken kallas Quattrolit.

- Det finns många fördelar med vår konstruktion. De viktigaste är den naturliga impregneringen, att kärnvirket tas tillvara på bästa sätt, att sprickor hamnar inåt och dessutom en rak pelare med mycket hög hållfasthet och bärkraft, säger Lars-Göran Öhlund.

Miljön är ett viktigt argument för bland annat lekplatser för barn. Med Spikabs stolpe behövs ingen impregnering, den går att olja eller måla direkt.

Den nya limträtekniken har utvecklat företaget, som tidigare hade en stor marknad på svarvade pelare och staketstolpar. Quattrolit öppnar för ny formgivning på stolpar.

Kryssräcken
för altaner

- Vi är ensamma på marknaden med vår nya limträstolpe som har utåtvänt kärnvirke. De viktigaste affärsområdena är industrikunder, lekplatstillverkare, leverantörer till villamarknaden och byggvaruhandeln, säger han.

Spikab förvärvade den nya tekniken från Iggesund, som med lång utveckling skapade metoden.

- Iggesund ville koncentrera sig på sågverksprodukter. Vi vill förädla och var tidigare en stor kund på limträstolpar. När vi fick tillfälle att köpa tekniken slog vi till. Den håller på att bli en framgång på marknaden, och Spikab har fått en miljövänlig och utvecklingsbar produkt, säger Lars-Göran Öhlund.

Spikab har även en redan etablerad framgång i byggvaruhandeln - så kallade kryssräcken för altaner i färdiga monteringsbara satser. Även grindar och grindstolpar finns som tillbehör.

- Vi har fått ett mycket bra gensvar för våra kryssräcken med tydligt ökad efterfrågan. Tillbehör till altaner, farstukvistar och utbyggnader för villor och hus är en växande marknad.

Rätt produktmix

- Kombinationen av industrikunder och bygghandel har givit oss rätt produktmix. Vi har fått ett bredare sortiment och vidare kundkrets. Det har stärkt vårt företag och vänt utvecklingen uppåt, säger Lars Göran Öhlund.

Den största marknaden för Spikab finns söderut. Avståndet skapar vissa problem med dyra transporter.

- Vi måste ha en effektiv logistik där vi kan lasta hela bilar för att få ekonomi. Därför har vi startat ett samarbete med ett företag i Mellansverige som lagerför säljer och distribuerar våra produkter i landets södra halva, säger han.

Bäst på limmade pelare målet

- Vår strategi är att hitta industrikunder som kan använda vårt trä i konstruktioner och färdiga produkter samt konsumentfärdiga lösningar för bygghandeln. Vår roll är att utveckla produkter i större skala som sedan kan vidareförädlas av entreprenörer till nya slutprodukter. Vårt mål är att bli bäst på limmade pelare till bärande konstruktioner. Med hårt arbete och duktig personal ser vi fram mot bättre tider, säger Lars-Göran Öhlund.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om