Socialchef ovetande om konsultens dubbla stolar

Samtidigt som konsulten Harriet Rickman jobbade heltid som enhetschef i Älvsbyn anlitades hon av Arjeplogs kommun som handledare och socialjour. ”Det finns inget krav på att en konsult ska anmäla bisyssla", säger Robert Cortinovis, socialchef i Älvsbyns kommun.

Under två månader jobbade Harriet Rickman 170 timmar som vilande socialjour i Arjeplog. Samtidigt var hon anlitad som enhetschef i Älvsbyns kommun på heltid.

Under två månader jobbade Harriet Rickman 170 timmar som vilande socialjour i Arjeplog. Samtidigt var hon anlitad som enhetschef i Älvsbyns kommun på heltid.

Foto: Håkan Öberg/Jens Ökvist

Älvsbyn2023-09-02 09:00

PT har kunnat avslöja att socialchefen Robert Cortinovis anlitade sin tidigare kollega, konsulten Harriet Rickman, som tillförordnad enhetschef för individ- och familjeomsorgen i Älvsbyn för 192 000 kronor i månaden. Konsulten har sedan dess anmälts för mobbning efter att hon skrivit ett mejl till en handläggare som skrivit avvikelser om henne och anklagat personen för häxjakt och förföljelse.

Det var den 1 april 2019 som Harriet Rickman började jobba som enhetschef på individ- och familjeomsorgen i Arjeplog. De tre första månaderna var hon anlitad som konsult av Robert Cortinovis som då var socialchef i Arjeplogs kommun. Efter att ha fakturerat totalt 552 000 kronor anställdes hon med månadslön och jobbade fram till den 30 december 2022 då hon slutade på egen begäran. Då hade hon under senaste året jobbat på distans från Kista där Arjeplogs kommun hyrde ett kontor åt henne samt betalade resorna till Arjeplog inklusive traktamente.

14 dagar innan Harriet Rickman slutade som enhetschef i Arjeplogs kommun anlitade socialchefen Veronica Svalenström henne som socialsekreterare på konsultbasis. Enligt avtalet skulle Harriet Rickman jobba som handläggare mellan den 16 januari och den 28 februari. Ersättningen bestämdes till 1 250 kronor exklusive moms och hon fakturerade Arjeplogs kommun 275 000 kronor för 220 timmars arbete.

– Vi hade en arbetsplatsolycka i november vilket resulterade att jag inte hade någon personal i tjänst. Konsultkostnader är något vi till varje pris vill undvika, men finns det ingen personal på plats är det svårt och Harriet var den enda i tjänst som kunde verksamheten, säger Veronica Svalenström.

Enligt socialchefen gick inte hon med på att förlänga sin anställning.

– Det var konsultavtal som gällde.

Efter att Harriet Rickman började som enhetschef i Älvsbyn den 1 mars har hon fortsatt att jobba åt Arjeplogs kommun vid sidan om. Bland annat har hon fakturerat kommunen 13 750 kronor för att handleda den nya enhetschefen Cajsa Norén under elva timmar uppdelat på fyra tillfällen. Hon har även jobbat som vilande socialjour i 169,75 timmar för 50 925 kronor.

Socialjouren handlar om två långhelger från torsdagskvällen till måndag klockan 8. Veronica Svalenström ser inte något problem med att Harriet Rickman även jobbade heltid som enhetschef i Älvsbyn under den tiden.

– När jag anlitar en konsult för att göra ett uppdrag förutsätter jag att hon ska göra det hon ska under den avtalade tiden. Jag har inte fått till mig att det inte skulle ha skett.

Harriet Rickman skriver i ett mejl till PT att ingen av dessa uppdrag på något sätt inkräktat på det uppdrag hon utfört i Älvsbyn.

"Där har jag haft arbetstider 8-17 vardagar, samt arbetat minst 35 timmar per månad extra som jag inte fakturerat. Självklart har uppdraget om 1,5–2 timmar varannan vecka inte påverkat mitt arbete i Älvsbyn. Jag har även varit i beredskap, vid två separata tillfällen för Arjeplog, från 18.15 vid ena tillfället och 19.00 vid det andra till 8.00 och 7.30 första vardagen efter helgen. Bland annat var det midsommar helgen", skriver hon.

Robert Cortinovis, socialchef i Älvsbyns kommun, ser inte något problem med att Harriet Rickman jobbat som konsult i Arjeplog vid sidan om sitt heltidsuppdrag i Älvsbyn.

– Det beror förstås på hur mycket andra uppdrag hon har, men det går säkert att planera för henne så det inte inkräktar på vårt uppdrag. Vi förväntar oss att hon ska jobba måndag till fredag, men säg att hon haft uppdraget i Arjeplog under en torsdag så kan hon säkert jobba in administration på en lördag hos oss.

Visste du om att hon jobbade som konsult i Arjeplog?

– Jag har inga uppgifter om vad hon har för andra uppdrag.

Tycker du att hon skulle ha meddelat sina andra uppdrag?

– Självklart är det alltid bra att meddela vad man har för andra uppdrag, men det är inte något krav på en konsult att anmäla bisyssla.

Hade en anställd jobbat som socionomkonsult så skulle Älvsbyns kommun troligtvis ha sagt nej, enligt Robert Cortinovis. 

– Man kan anmäla bisyssla men det får inte inkräkta på det ordinarie arbetet. Om man är anställd hos oss och bedriver konsultfirma inom samma område skulle vi säkerligen säga nej.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!