Möbelutställningen återuppstår i sina rätta lokaler

Reborn, möbellinjens årliga utställning, är tillbaka i Folkhögskolans gymnastiksal där den alltid brukar hållas. Under lördagen släpps besökarna in.

Kajsa Malmén och Maja Olofsson sitter på Kajsas nyrenoverade 40-talsstolar i sammetstyg bakom Majas omtalade taffelbord.

Kajsa Malmén och Maja Olofsson sitter på Kajsas nyrenoverade 40-talsstolar i sammetstyg bakom Majas omtalade taffelbord.

Foto: Håkan Öberg

Älvsbyn2021-05-22 09:00

Det blir några besökare i taget och Reborn kommer fortfarande att kunna beskådas digitalt. Men till skillnad från förra året då de fick tränga in sina verk i Galleri K och bara visa upp dem digitalt så känns det som en återgång till det normala.

– Vi hade hoppats på ett så bra läge att det blivit lättade restriktioner, nu får vi ta in åtta i varje rum. Men det känns ändå fantastiskt bra att vara tillbaka, säger Barbro Stråmo, kursansvarig på möbellinjen.

Förberedelserna och förfiningen fortsätter ända in i kaklet dagen före vernissagen.
Förberedelserna och förfiningen fortsätter ända in i kaklet dagen före vernissagen.

Det här är 22:a året som möbellinjen funnits och den minskar inte i popularitet. Trots pandemin har människor från hela Sverige sökt sig till Älvsbyn för att lära sig att renovera, bygga och förfina möbler med fantasin som gräns. Utbildningen har genomförts över förväntan.

– Vi har varit väldigt försiktiga, men på plats. Vi har inte alltid kunnat ha fulla grupper. Men vi är väldigt glada att vi kunnat genomföra det och det har varit en suveränt härlig grupp som jobbat jättehårt hela året, säger Barbro Stråmo.

Att deras arbeten ska mynna ut i en utställning är något som är inskrivet i kursplanen, därför känns det lyckat att den blir av på riktigt i år.

– Jag har jobbat mycket med textiler tidigare och trä har varit lite utanför min komfortzon. Men alla klasskamrater är duktiga på olika saker så vi kan hjälpa varandra. Jag är van att jobba mot utställning, så det är väldigt kul att vi kunde göra det här, säger Jonna Holmkvist.

Jonna Holmkvists främsta verk på utställningen är en fotölj som hon klätt i Stig Lindbergs "Lustgården".
Jonna Holmkvists främsta verk på utställningen är en fotölj som hon klätt i Stig Lindbergs "Lustgården".

Hon tycker att Folkhögskolan har varit en perfekt miljö för utbildningen.

– Att prova något och misslyckas med det är inte ett problem, då får man prova igen. Det är som en kreativ fristad och det märks på att det är så många olika stilar och personligheter som samsas här, säger Holmkvist.

Eva-Britt Sonesson är glad att hon sökte utbildningen. "Det har verkligen varit toppen på alla sätt", säger hon och visar upp sin 60-talssoffa omklädd i tunt konstläder.
Eva-Britt Sonesson är glad att hon sökte utbildningen. "Det har verkligen varit toppen på alla sätt", säger hon och visar upp sin 60-talssoffa omklädd i tunt konstläder.

Kreativitet finns det uppenbarligen inget underskott av. På utställningen finns renoverade möbler i alla former. De har klassisk eller oortodox omklädnad, bland annat kan en barnpall som förvandlats till en svan beskådas. Eleverna får särskilda projekt att arbeta med under året, som Maja Olofsson som fick fyra ben från en gammal taffel (pianoinstrument) att göra något med.

– Någon hade sparat bara benen, så då har jag designat ett bord med massiva björkbitar, blandat bets som passar, fixat upp tafflarna, letat fram en glasskiva som passar från ett återbrukat glasbord. Det har varit mycket jobb, men ett riktigt kul projekt, säger Olofsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!