Polarbröd nyttjar tåget

Polarbröd och speditören DB Schenker har tecknat ett avtal som innebär att Polarbröd från 1 juni 2018 ökar andelen utgående järnvägstransporter från dagens 49 till 80 procent av den totala volymen 39 000 ton.

Tåg. Polarbröd och speditören DB Schenker har tecknat ett avtal som innebär att Polarbröd från 1 juni 2018 ökar andelen utgående järnvägstransporter från dagens 49 till 80 procent av den totala volymen 39 000 ton. (Arkivbild)

Tåg. Polarbröd och speditören DB Schenker har tecknat ett avtal som innebär att Polarbröd från 1 juni 2018 ökar andelen utgående järnvägstransporter från dagens 49 till 80 procent av den totala volymen 39 000 ton. (Arkivbild)

Foto: Gunnar Westergren

Älvsbyn2017-11-21 11:42

Polarbröds samtliga transporter från Norrland till trakten söder om Gävle kommer att ske med tåg.

– Det här arbetet har pågått sedan 2003 och det känns fantastiskt att i dag kunna signera ett avtal som leder till en långsiktigt hållbar lösning, säger inköps- och logistikchef Johan Granberg.

Polarbröd har tillsammans med speditören DB Schenker och tåg- och terminaloperatören Real Rail åstadkommit ett produktionsupplägg där man optimerar nyttjandet av tåg, kombinerat med fossilfritt drivna närtransporter. I det nya upplägget trafikeras sträckan Luleå – Umeå – Rosersberg med tåg, kombinerat med lastbilar till och från terminalerna som drivs med fossilfria bränslet HVO. Tåget trafikeras på Botniabanan där en hög snitthastighet gör att lösningen är attraktiv också ur ett tidsperspektiv.

– Vår ambition är att vara en föregångare på miljöområdet inom logistik- och transportbranschen och är glada över att få vara en del av Polarbröds långsiktigt hållbara lösning, säger Lars Konradsson, distriktschef för DB Schenker i Norr- och Västerbotten.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om