Pite taxi tar över skolskjutsen i Älvsbyn

Pite taxi tar över skolskjutsen i Älvsbyn. Bolaget hade lämnat ett lägre anbud än Centrala buss i Norrbotten och koncernchefen Mikael Hjorth är nöjd över den nya etableringen och tillbakavisar alla orosmoln som konkurrenten North Ride lyfter.
– Vi har inga problem att få tag i bussar, säger Hjorth.

Kommunalrådet Johan Dahlqvist och Mikael Hjorth har skrivit under avtalet för skolskjuts inom Älvsbyns kommun.

Kommunalrådet Johan Dahlqvist och Mikael Hjorth har skrivit under avtalet för skolskjuts inom Älvsbyns kommun.

Foto: Älvsbyns kommun

Älvsbyn2025-06-30 11:00

Det är nu klart att Piteå taxi får uppdraget att köra skolbarnen i Älvsbyns kommun från och med höstterminen 2025. Avtalet gäller i tre år med möjlighet till ett års förlängning.

– Skolskjuts är en grundläggande samhällsservice som måste fungera väl varje skoldag. Vi ser det här avtalet som en del i vårt arbete för en fortsatt trygg och tillgänglig skolmiljö i hela Älvsbyns kommun, säger Johan Dahlqvist, kommunstyrelsens ordförande, i ett pressmeddelande.

Det skiljde sex miljoner kronor i pris mellan Piteå taxis anbud och upphandlingens enda konkurrent Centrala Buss i Norrbotten – cirka 29 miljoner kronor jämfört med 35 miljoner kronor under tre år. 

Mikael Hjorth, koncernchef för Luleå Taxi som äger Piteå taxi, är glad över att avtalet är i hamn.

– Vi kör sedan tidigare flygtaxi i Älvsbyn och det känns naturligt att fortsätta växa i området. Vi har också direktiv från Sverige taxi om att vi ska vara etablerade på alla större orter i Norrbotten, säger han.

Avtalet som Älvsbyns kommun haft med Älvsby taxi AB under fyra år upphör att gälla den 30 juni 2025. Taxibolaget, som nu går under namnet North Ride, har inte själv lämnat anbud i upphandlingen som gick ut den 21 maj.

– Vi såg det som helt orimligt att få tag i fem bussar på 2,5 månader, säger David Lindström, verksamhetsansvarig vid North Ride.

North Ride lämnade inte in anbud i upphandlingen. Verksamhetsanvarige David Lindström menar att det inte går att köpa bussar på så kort avtalstid. (Arkivbild)
North Ride lämnade inte in anbud i upphandlingen. Verksamhetsanvarige David Lindström menar att det inte går att köpa bussar på så kort avtalstid. (Arkivbild)

På sina sociala medier skriver North Ride om upphandlingen och menar att det är förvånande att ett taxibolag vann den eftersom upphandlingen denna gång var riktat mot ett renodlat bussföretag.

Nytt för i är att bussarna som används för skolskjuts inte får vara äldre än 10 år, tidigare var det 15 år. Det innebär att bussarna som köps in måste vara nyare än sex år om de ska användas under avtalstiden med ett års förlängning.

– De flesta bussar går på avtal som är mellan 7–10 år. Att få tag i begagnade bussar som är maximalt sex år är nästan omöjligt. Att köpa en ny är inte heller möjligt med tanke på den korta avtalstiden. Då går det inte runt ekonomiskt.

På Facebook betonar North Ride vikten av att kommunen följer upp att Pite taxi har alla trafiktillstånd och kravställda fordon på plats om två månader och skriver att det är extra noggrant eftersom en av kommunens styrande politiker, Niklas Karlsson (M), är en av de större delägarna i det nya vinnande bolaget.

– Alla andra upphandlingar i Älvsbyns kommun där jag har varit inblandad har varit på ett schysst och reko sätt och jag kan inte förvänta mig något annat nu. Det enda jag vill säkerställa är att man följer upp att fordonen finns i tid och att det är ännu mer viktigt med tanke på den positionen företagaren har i politiken, säger David Lindström, North Ride.

Mikael Hjorth, som är koncernchef och styrelseordförande i Piteå taxi är glad över det nya uppdraget och ser inga orosmoln om fordonsflottan. (Arkivbild)
Mikael Hjorth, som är koncernchef och styrelseordförande i Piteå taxi är glad över det nya uppdraget och ser inga orosmoln om fordonsflottan. (Arkivbild)

Enligt Mikael Hjorth är det inga problem att få tag i varken bussar eller taxifordon. 

– Jag har fått offerter på både nya och begagnade. Vi kommer att investera i egna bussar, men vi kommer även att samarbeta med andra bussaktörer för att dela på uppdraget som finns i Älvsbyn.

Att få tag i förare ser han inte heller som ett problem. Enligt honom har Luleå taxi, som äger Piteå taxi, fyra delägare från Älvsbyn med 40 bilar totalt som i stället för att pendla till Luleå nu kommer att utgå från hemorten.

– Personalresurserna är klara och vi har alla fordon klara förutom storbussarna som ska köpas in. Vi har även gjort klart med lokaler för bussarna och vi kommer att ha en operativ chef i Älvsbyn, säger Hjorth som dock inte vill gå ut med vilken lokal det är då avtalet inte är skrivet.

M-politikern och taxiföretagaren Niklas Karlsson vill inte kommentera North Rides inlägg i sociala medier.

– Nej, vi har yttrandefrihet. Jag kan dock konstatera att jag under mina 20 år som företagare aldrig haft en betalningsanmärkning. Jag har betalat mina löner i tid och har inte dömts för något brott kopplat till min näringsverksamhet.

Niklas Karlsson säger att han i sin roll som politiker inte deltagit i något beslut och beredning och att han i sin yrkesroll inte har deltagit i något samråd inför upphandlingen.

– Jag känner att jag hållit mer än armslängds avstånd i frågan, säger Niklas Karlsson.

Liksom ägarkollegan Mikael Hjorth är han övertygad om att de kommer klara kraven som ställs i upphandlingen.

– Vi arbetar just nu med att lösa fordonsfrågan då man inte kan köpa fordon innan tilldelning och påskrivet avtal.

"Jag känner att jag hållit mer än armslängds avstånd i frågan", säger M-politikern och taxiföretagaren Niklas Karlsson. (Arkivbild)
"Jag känner att jag hållit mer än armslängds avstånd i frågan", säger M-politikern och taxiföretagaren Niklas Karlsson. (Arkivbild)
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!