Kommunens familjeteam riktar sig till föräldrar som behöver hjälp och stöd med sina barn. Fokusen är ett stärkt föräldraskap med trygga barn och god självkänsla. Frågorna från föräldrarna kan vara stora och små, det spelar ingen roll.
– Det kan vara saker som "har jag rätt att stänga av mitt barns internet klockan 22" eller "mitt barn vill vara ute till klockan 23, är det rimligt när man går i åttan". Alla kanske inte har bekanta att vända sig till i frågor om föräldraskapet, då kan man vilja vända sig till någon som har kompetensen att svara på de här frågorna utan att man för den delen hamnar i ett socialregister, säger Madelene Nyman, enhetschef för familjeteamet.
Just skillnaden mellan dagens familjeteam som är en service till medborgarna mot för det som fanns under socialtjänsten för ett antal år sedan är något de vill trycka extra på och betona för att man inte ska vara rädd att kontakta dem.
– Det här är en servicetjänst och alltså helt frivilligt och man blir inte ett ärende hos socialtjänsten. Vi tror det är bättre att nå ut till föräldrar innan de hamnar i det läget att de behöver hjälp av det sociala. Det finns många problem som kan stävjas med några få samtal idag istället för att hantera det större problemet när det kommit till socialtjänsten, säger Madelene Nyman.
Med 24 sökande till de två tjänsterna på familjeteamet kunde Nyman välja ut två för många välbekanta ansikten som familjepedagoger. Erika Westerlund och Marita Häggström har lång erfarenhet från kommunens skolor och förskolor.
– Jag har varit 35 år i förskolan så det kan väl avdramatisera det litegrann. Nu senast har jag varit på Knut Lundmarks, säger Erika Westerlund.
– Och jag har senast varit på Västermalms förskola, men jag har nog varit och härjat på alla förskolor. Det är ju samma fokus här som i skolan att det ska mynna ut i att vi har trygga barn som mår bra i Älvsbyn, säger Marita Häggström.
De har egentligen varit igång sedan i juni under en inkörningsperiod, men nu efter semestrarna görs familjeteamet mer officiellt. Nu hoppas man på att hjälpa så många som möjligt under hösten och utveckla tjänsten.
– Vi ska införa en tjänst vi kallar föräldralotsen så att man ska kunna ringa till oss och veta att det är någon som svarar. Det kommer komma mer information framöver, säger Madelene Nyman.