Parkskolans lärare kräver ändring

Trångboddheten på lågstadiet spiller över på mellanstadiet som måste flytta in på högstadiet varje år. Den tillfälliga lösningen verkar nu vara permanent och snart orkar inte lärarna längre.

Jenny Lundkvist, Amanda Granström och Maria Lundberg och deras kollegor har skrivit under skrivelsen som skickats till kommunchefen, kommunalrådet, skolchefen och rektorerna.

Jenny Lundkvist, Amanda Granström och Maria Lundberg och deras kollegor har skrivit under skrivelsen som skickats till kommunchefen, kommunalrådet, skolchefen och rektorerna.

Foto: Håkan Öberg

Älvsbyn2023-05-06 09:30

Varje höst måste sexorna och deras lärare flytta till Älvåkraskolan och varje år måste de flytta tillbaka igen efter som att treor från Knut Lundmarkskolan inte får plats och måste flytta till parkskolan. Denna rockad påverkar både lärare och elever negativt och nu anser lärarna att det måste få ett slut om de ska orka med. 16 lärare på Parkskolan har skrivit under en skrivelse som gått ut till kommunalrådet, kommunchefen, skolchefen och rektorerna där de förklarar hur katastrofalt det är för arbetsmiljön.

– Vi har en arbetsmiljö och en arbetsbelastning som inte är hälsosam. Vi mår inte bra som det är nu. Det måste hända något innan det går för långt så att vi blir sjuka. Det handlar inte om att hänga ut någon särskilt ansvarig men det måste till en förändring för oss i personalen. Nu har man haft lång tid på sig att komma med ett beslut för en permanent lösning, säger Jenny Lundkvist, lärare.

undefined
Sexton lärare har skrivit under skrivelsen till kommunen för att berätta om vilka problem för både dem och barnen det innebär. Hittills har de inte fått något svar.

Sexorna har huserat på Älvåkraskolan de senaste 18 åren, men med dagens läroplan är det omöjligt att byta skoltillhörighet mellan årskurs fem och sex. Därför kan inte lärarna eller eleverna tillhöra Älvåkraskolan utan de får vara i lånade lokaler med klasserna spridda på skolan, de måste flytta in och ut varje läsår och tappar kontakten med övriga skolan.

– Det är inte bara tufft utan det är rent tärande. Jag är på Älvåkra det här året och vi är i ett litet ingenmansland. Vi tillhör definitivt parkskolan. Vi är inte utestängda därifrån. Men vi har begränsad arbetstid och ska hinna med väldigt mycket. Vi kan inte springa mellan, säger Maria Lundberg.

Trots tekniska hjälpmedel förlorar lärarna mycket på att inte vara på plats tillsammans.

– Allt det här korta när man möts i personalrummet, kan informera varandra. Den effekten har vi inte. Vi vet att det är vår rektors önskan att vi ska komma tillbaka, men hon äger inte frågan. Det är de som äger frågan vi vill nå fram till, säger Maria Lundberg, lärare.

undefined
Knut Lundmarkskolan är roten till problemet. När den byggdes var den redan för liten. Därför skickas deras tredjeklassare till Parkskolan som måste skicka sina sjätteklassare till Älvåkraskolan.

Varje år är det en "tillfällig lösning", vilket också gör det svårt att veta om och hur det ska satsas på skollokalerna. I år har det köpts in nya stolar med rektorns egna budget. Första året fanns inga bänkar utan de fick hämta bänkar från en container på skolgården med saker som Älvåkraskolan skulle kasta bort. Arbetsmiljömässigt är det en väldig stress varje år.

– Vi vet inte var vi ska nästa år. I sexan flyttar man till Älvåkra och i fyran flyttar man tillbaka på Parkskolan för att starta upp en ny grupp. Det är egentligen bara i femman vi slipper den här arbetsbelastningen, säger Amanda Granström, lärare.

– Eleverna ska ha de bästa förutsättningarna för att lära sig, men ska man flytta blir det nya förutsättningar. Det skapar ett glapp och en inbromsning i elevernas lärande i och med att de måste anpassa sig till en ny miljö. Det tar en stund för oss alla att acklimatisera oss, och så är det för eleverna också, säger Maria Lundberg.

undefined
Två av tre terminer betyder någon slags flytt för lärarna på Parkskolan. I fyran flyttar de in och startar upp en ny grupp, femman är de kvar, och i sexan måste de flytta till Älvåkraskolan och sen därifrån när läsåret är slut.

I lärarnas brev önskade de en skriftlig återkoppling senast i slutet av april och även ett möte med dialog och återkoppling.

Nu är det några dagar in i maj. Har ni fått något svar?

– Ingenting alls. Eller det enda vi har fått är från facket som vi också skickade till. Det stod någonting i stil med "tack, det är till hjälp vid förhandling och möte med skolchefen", men det är det enda svaret som kommit in än så länge, säger Amanda Granström.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!