Oklara kriterier
Under överklagningstiden för den första upphandlingen tog Älvsby taxi kontakt med konkurrenskommissionen som nu har kommit med hård kritik mot Älvsby kommun där de menar att upphandlingen var olaglig.I ansökningsunderlaget för driften av turistbyrån stod det att priset skulle ha 60 procents relevans för beslutet och verksamhetens kvalitet 40 procents relevans. Konkurrenskommissionens kritik gäller två punkter i denna upphandling.
- I underlaget fanns det inte någon förklaring till innebörden av kvalitetskriterierna. Detta ledde till att anbudsgivarna tvingades gissa sig fram till vad kommunen skulle prioritera i upphandlingen, säger Pär Cronhult, chefsjurist på konkurrenskommissionen.
Ingen ny överklagan
Den andra kritiken gäller att Älvsby taxi lämnade ett förmånligare bud på 439 500 kronor, jämfört med Handelshusets bud på 586 000 kronor. Att Älvsby taxi ändå förlorade upphandlingen berodde just på de oklara kvalitetskriterierna, där Handelshuset fick högre poäng vid bedömningen och vann med 0,1 poängs marginal.Nu har den andra upphandlingen precis avslutats, och återigen har Handelshuset fått turistbyrån. Trots att kvalitetskriterierna är mer preciserade denna gång menar Pär Cronhult att det ändå finns skäl att undersöka upphandlingen.
- Nu har kommunen minskat prisrelevansen från 60 till 40 procent. Varför skulle de göra det om inte för att gynna en viss leverantör? säger han.
Om kommissionen kommer att driva ärendet vidare är ännu oklart. Älvsby taxi har dock valt att inte överklaga.
- Det är inte värt mödan att överklaga igen. Dessutom finns det inte heller tid till det, då turistsäsongen snart är här, säger Johan Lindbäck, vd för Älvsby taxi.
Han är också noga med att poängtera att deras överklagan gällde kommunens förfarande i upphandlingen, och inte Handelshuset.