Enligt flera personer med insyn i verksamheten kom Mats Mörtzell in i liftstugan på Kanis den 7 mars för att hyra en komplett snowboardutrustning till ett barn. Det var sportlov, fullt med folk och upptagen personal i kassan. Mörtzell ska då ha samlat ihop det han ville hyra, skrivit på ett avtal, tagit grejerna och ropat att han skulle betala på nätet när han lämnade liftstugan – vilket man inte kan göra.
– Vi skulle ha snowboard med tillbehör. Gick in och provade ut det. Det var ingen kö alls eller folk där alls den dagen egentligen. Det var ingen som sa nånting om att det skulle betalas där och då eller något sånt. Sen ringde arbetsledaren dagen efter backen stängde och frågade när vi skulle lämna tillbaka det och frågade hur det skulle göras med betalningen. Jag sa att det är väl bara en säsongshyra att fakturera, säger Mats Mörtzell.
Mörtzell hävdar att det var i mitten av januari som han kom in för att hyra en snowboardutrustning över säsongen. PT har tagit del av uthyrningsformuläret där man ser att utrustningen hyrdes den 7 mars och återlämnades den 25 april av en annan man. Något alternativ för säsongshyra är inte ikryssat, då Kanisbacken inte erbjuder säsongshyra av utrustning.
– Jag uppfattade att det var säsongshyra. Men här blir det ännu mer orimligt då de har haft två månader på sig att kontakta mig då de har både namn och telefonnummer. Om de själva missat sin egen rutin så ringer man och säger att det blev fel, och att vi tar betalt i förskott. De sa att de tänkt vara förbi på jobbet, men att det inte blev. Det räcker inte för mig.
Hyran tickade på i sju veckor och landade på 9 000 kronor. Det vägrade Mörtzell betala.
– Det är dubbelt vad en snowboard kostar att köpa. Så här kan vi inte göra om man inte ens säger vad saker kostar. Det fanns ingen prislista när vi hyrde. De skulle kolla vad de kan göra och ringde tillbaka några dagar senare och kunde rabattera ner det till 6 300 kronor som fortfarande är mer än en snowboard kostar och flera gånger mot en säsongshyra ligger på, säger Mats Mörtzell.
Lars Nyberg, arbetsledare på Park och fritid var den som satte ner priset på fakturan.
– Jag gjorde en slags rabatterad hyra då det kom fram att han trodde det var någon slags säsongsuthyrning. Jag trodde det var frid och fröjd då, men det fanns inget intresse av att betala fakturan, säger Lars Nyberg.
Han förstår inte hur Mats Mörtzell kan ha fått för sig att det handlade om säsongshyra.
– Nog vet ju våra anställda om att vi inte har någon säsongshyra, så jag vet inte var det skulle komma ifrån. Det är inget som erbjuds. Jag litar fullt på de anställda att det gått till som de säger, säger Lars Nyberg.
Varje dag utrustningen inte funnits på plats är en dag den inte kunnat hyras ut. Fakturan på 6 300 kronor skickades ut, en påminnelse gick ut. Sen lämnades det över till Intrum och Kronofogden, vilket bestreds. I oktober drog kommunen tillbaka sitt inkassokrav.
– Det var rekommendationen, att man tror att kostnader för rättegång skulle överskrida inkassot. Från vårt håll är det så klart att vi gärna fortfarande ser att det betalas, säger Monica Sjölund, kultur- och fritidschef.
Under den här tiden var Mats Mörtzell vice ordförande i kommunfullmäktige och styrelsemedlem i Älvsbyns fastigheter som förvaltar byggnader och annat på Kanis. I dag är han ordförande i kommunfullmäktige som bland annat beslutar om budgeten för just kultur- och fritid. Som ordförande har han utslagsrösten om fullmäktige röstar lika.
PT har varit i kontakt med flera kommunanställda som säger att det känns frustrerande att en förtroendevald väljer att inte betala sina skulder till kommunen. Särskilt med tanke på de stora sparkrav politiken lagt på verksamheterna.
Ska man inte betala sina räkningar som politiker?
– Nu får vi nog sära på saker här. Jag är privatperson i det här och jag har sagt att jag är beredd att betala en säsongshyra. Men i ett fall där uthyraren missat sina egna rutiner, inte hört av sig och tänker debitera dagshyra för en hel säsong tänker jag inte göra det.
Med dina uppdrag är det svårt att se dig som privatperson.
– Ja fast jag tycker det är lika intressant att man tur ut dagshyra på det här viset oavsett vem det drabbar. Som sagt, för mig handlar det inte om att jag inte vill betala, men det ska vara en skälig hyra på det man hyr. Och så att man blir kontaktad på rätt sätt, säger Mats Mörtzell.
Varför tror du att era historier skiljer sig?
– Det vet jag inte. Men jag tycker det faller på sin egen orimlighet att jag bara skulle i princip gå och tar snowboard, hjälm och skor bakom en disk om det varit lång kö. Man måste prova sakerna och du tar dig ju inte ens in för att hämta det.