Kommunen provar framtidens fordon

Kommunpersonalen får prova hur elbilar fungerar och Älvsbyns vision är att kunna övergå till den nya tekniken.– VI hoppas att det är en framtid, säger kommunalrådet Helena Öhlund (S).

Foto: Joel Gustafsson

ÄLVSBYN2013-04-19 11:06

Under vintern har Test Site Sweden, TSS, provkört fem elbilar i Älvsbyn i samarbete med de lokala biltestföretagen Arctic Falls och Höghedens Biltest och Motorsport. Meningen är att ta fram en testmod för att mäta miljöbilarnas räckvidd i snö och kyla.

Älvsbyns kommun har hyrt en av projektbilarna för utvärdering i en månad och förhoppningen är att kunna köra på el i framtiden.

– Testet ligger helt rätt i tiden. Vi är kommun som vill ha ett varumärke som är hållbart och långsiktigt. Det känns också jätteangeläget när det är företag i Älvsbyn som utvecklar elbilar, säger kommunalrådet Helena Öhlund (S).

Kort räckvidd

Elbilen, en Citroen C-Zero, har en maximal räckvidd om 150 kilometer under ideala förhållanden. Enligt kommunens IT-chef Crister Lundgren är åtta till tolv mil en mer realistisk räckvidd.

– För körning i närområdet fungerar det jättebra. Vi vill titta på ny teknik och värdera det när vi ska titta på framtida poolbilar som vi har både inom äldreomsorg och i kommunhuset, säger han.

Nu är det IT-avdelningen som provar elbilen. Nästa vecka är det kansliets och vaktmästarnas tur. Även miljöinspektörerna samt näringslivskontoret ska få bekanta sig med framtidens fortskaffningsmedel.

– Det som vi ser som en av utmaningarna är laddningen. Den kräver mer ström än vad ett normalt vägguttag levererar, 16 ampere. Det går att ställa ned strömstyrkan till 6 ampere men då tar det en hel natt att ladda. Annars tar det fyra till fem timmar, säger Crister Lundgren.

"Var jätterolig"

Citroen C-Zero kostar 289.000 kronor, och efter den statliga miljöbilspremien på 40.000 kronor landar slutsumman på 249.000 kronor.

– Jag tror att elbilar skulle kunna bli billigare på sikt. Problemet just nu är att de är väldigt mycket dyrare i inköp än motsvarande bensinbil, säger Crister Lundgren.

Med en elmotor på 64 hästkrafter gör elbilen 0-100 på 15 sekunder. Toppfarten är 130 kilometer i timmen.

– Den var jätterolig, jättetyst och väldigt komfortabel, säger Helena Öhlund, efter provkörningen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om