Under vintern har Test Site Sweden, TSS, provkört fem elbilar i Älvsbyn i samarbete med de lokala biltestföretagen Arctic Falls och Höghedens Biltest och Motorsport. Meningen är att ta fram en testmod för att mäta miljöbilarnas räckvidd i snö och kyla.
Älvsbyns kommun har hyrt en av projektbilarna för utvärdering i en månad och förhoppningen är att kunna köra på el i framtiden.
– Testet ligger helt rätt i tiden. Vi är kommun som vill ha ett varumärke som är hållbart och långsiktigt. Det känns också jätteangeläget när det är företag i Älvsbyn som utvecklar elbilar, säger kommunalrådet Helena Öhlund (S).
Kort räckvidd
Elbilen, en Citroen C-Zero, har en maximal räckvidd om 150 kilometer under ideala förhållanden. Enligt kommunens IT-chef Crister Lundgren är åtta till tolv mil en mer realistisk räckvidd.
– För körning i närområdet fungerar det jättebra. Vi vill titta på ny teknik och värdera det när vi ska titta på framtida poolbilar som vi har både inom äldreomsorg och i kommunhuset, säger han.
Nu är det IT-avdelningen som provar elbilen. Nästa vecka är det kansliets och vaktmästarnas tur. Även miljöinspektörerna samt näringslivskontoret ska få bekanta sig med framtidens fortskaffningsmedel.
– Det som vi ser som en av utmaningarna är laddningen. Den kräver mer ström än vad ett normalt vägguttag levererar, 16 ampere. Det går att ställa ned strömstyrkan till 6 ampere men då tar det en hel natt att ladda. Annars tar det fyra till fem timmar, säger Crister Lundgren.
"Var jätterolig"
Citroen C-Zero kostar 289.000 kronor, och efter den statliga miljöbilspremien på 40.000 kronor landar slutsumman på 249.000 kronor.
– Jag tror att elbilar skulle kunna bli billigare på sikt. Problemet just nu är att de är väldigt mycket dyrare i inköp än motsvarande bensinbil, säger Crister Lundgren.
Med en elmotor på 64 hästkrafter gör elbilen 0-100 på 15 sekunder. Toppfarten är 130 kilometer i timmen.
– Den var jätterolig, jättetyst och väldigt komfortabel, säger Helena Öhlund, efter provkörningen.