Förra året var det med guds nåde som Erika Carlberg och gängen på Kanis fick ihop en riktig Kanisdag. Restriktionerna släppte precis i sån tid att de hann få ihop utställare, ponnyridningar och annat. Men i år har de haft hela året på sig så den här gången blir det ett riktigt fullspäckat evenemang.
– Så vi tror det blir ännu fler besökare i år, det är i alla fall känslan från det vi hör och lyssnar av. Det är i alla fall så många utställare att nu ryms det inget mer, Kanis är för litet för att få plats med fler, säger Erika Carlberg.
Kanisdagen arrangeras av CE's allservice som driver kaniscampingen och restaurangen tillsammans medkommunen och Älvsby handel. Dagen "börjar" med barnens vasalopp halv tio som ICA håller i, senare blir det godisregn com COOP anordnar. Vilda Kidz kommer vara på plats och åka i pulkbacken med sin maskot klockan halv elva. Det blir ponnyridning från klockan elva och allt möjligt under dagen.
– Det är jätteroligt att anordna den här dagen. Vår tanke med den är också att det inte ska kosta en massa pengar, säger Erika Carlberg.
Big airbag kommer finnas på plats i backen både lördag och söndag. För den maskinintresserade kommer Crossfix för att visa skotrar, Traktor och Husvagnsservice kommer att visa upp husvagnar och fyrhjulingar, och Maskindepå i Norr kommer att visa traktorer.
– Det är många lokala som kommer och visar upp sig. Johannas hem & hobby, Kontorsteknik, Radiohuset och fler. Vi har ett UF-företag som kommer och ska sälja sina chips också, säger Erika Carlberg.
Kanisbacken går bra i år. Lördagarna är det stora dragplåstret. Det är fortfarande många som besöker Kanis "nya" anläggning för första gången.
– Det finns fortfarande en del mer man kan göra för backen på veckodagarna, även på loven. Men på helgerna skulle jag säga att vi har ökat runt 100 procent i restaurangen, säger Erika Carlberg.
Det rullar på efter pandemins slut med andra ord. Men Carlberg tror inte det bara har att göra med covid. De har jobbat mycket med att annonsera på Facebook, ha erbjudanden och varit duktiga på att fotografera och lägga ut från restaurangen och backen.
– Mest säger folk "vi har hört från våra kompisar att man ska komma till er", och det är ju den bästa reklamen anser jag. Inför kommande säsong har vi just nu ett 40-tal i kö till campingen, och det är ju jätteroligt, säger Erika Carlberg.