Flygtornet på RFN tar form

Bygget av det nya flygtornet på robotbasen i Vidsel går enligt planerna. Personalen väntas flytta in efter årsskiftet.

Enligt planerna. Tornet står på gränsen mellan Älvsbyn och Arvidsjaur. Nybygget börjar ta form och de nedre partierna har hunnit få takstolar.

Enligt planerna. Tornet står på gränsen mellan Älvsbyn och Arvidsjaur. Nybygget börjar ta form och de nedre partierna har hunnit få takstolar.

Foto: Tina Skiöld/Vidsel Test Range

Älvsbyn2016-04-21 19:45

FMV moderniserar Provplats Vidsel och gör den redo för minst 30 år till av tester. Ett stort steg i utvecklingen är det flygledartorn som just nu tar form. Bygget påbörjades i september – men stötte på problem under de allra kallaste veckorna i januari.

– Det var neråt minus 30 grader några veckor, så då hamnade bygget efter. Sedan blev det varmare i februari och mars och då har de jobbat lite helger, så den senaste informationen jag har fått är att det går enligt planerna nu, säger Mats Hakkarainen, provplatschef.

Arbetsmiljön i dagens torn är inte bra och det är den stora anledningen till det nya.

– Så är det. Sedan kommer det bli mer arbetsplatser, så kapaciteten kommer att öka.

Betyder det fler arbetstillfällen?

– Det är nog personal vi redan har.

Gamla tornet ska rivas och enligt planerna ska det nya stå klart till hösten.

– Men det blir nog lite uppskjutet. Jag skulle kunna tänka mig att det blir någon gång under första kvartalet 2017, säger Mats Hakkarainen.

Till hösten börjar även bygget av kombiplattan – en slags jätteparkering för JAS-plan.

– Den håller på att projekteras för fullt. Jag skulle kunna tänka mig att den går lite fortare att bygga.

Man har under de senaste åren påbörjat satsningar för 320 miljoner kronor.

– Vi saknar en upphandling av ny radar. Annars är allt på plats. Målroboten, tornet och kombiplattan. När det gäller radarn är vi i en upphandlingsfas och det blir ingenting före 2018 i alla fall.

Det finns redan fler visioner på robotbasen – men inga som provplatschefen vill avslöja i dagsläget.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om