Hur man beslutar att åtgärda den nya vägen mellan Älvsbyn och Tvärån beror på resultaten av de provtagningar som utförts förra veckan.
– Under den här veckan ska vi få en del resultat, och de slutgiltiga kanske kommer nästa vecka. Vi får se om vi kan se orsaken då, jag kan inte säga något mer just nu, säger Trafikverkets projektledare Anna Wahlström.
Hur kommer ni att åtgärda skadorna?
– Vi måste se omfattningen först, och besluta efter det. Det kan bli lappa och laga till man kan göra något bättre.
"Då är det svårt"
– Det beror på om det hinner frysa till, då är det svårt att göra någon åtgärd. Även om det hinner bli kallgrader så kan man ju laga hålen, men någon större beläggningsåtgärd gör vi inte på vintern, säger Anna Wahlström.
Vems fel är det?
– Vi ska väl inte försöka se vems fel det är än, det kan bero på många olika saker. Det är ett visst beläggningsrecept man använder, och sedan är det givetvis hur man utför beläggningen. Vilket väder det är och stenmaterialet påverkar också, så det är många olika parametrar som kan spela in.
Mjuk och billig
Det var Trafikverket som beslutade att man skulle använda den mjukare och billigare asfalten – "mjogg".
– Det är för att den ska tåla källyftning. Det är en lite mjukare asfalt och då tål den en viss rörelse på den här typen av vägar. Den har lite självläkande egenskaper. Den fungerar på andra vägar, så det är inget konstigt med det här, säger Anna Wahlström.
Hade det hänt på den hårdare?
– Det kan jag inte svara på än, det måste vi titta på först. Jag vet bara att vi har den här typen av beläggning på andra vägar också och det ska fungera.
BDX har haft hand om generalentreprenaden – men platschef Rolf Sjögren vill inte uttala sig i nuläget.
– Vi vet inte hur det har hänt. Det måste undersökas mer, det måste tas nya prover, säger han.