I fredags fick vinnarna i McDonald’s och LRF ungdomens årliga kunskapsprogram, sina priser. Syftet med vinsterna är att främja entreprenörsanda bland unga lantbrukare för att stärka branschen inför framtiden. Priserna, som bestod av en resa till Österrike och en tredagars kurs i ledarskapsutbildning, delades ut av Aida Had�ialic, Gymnasie- och kunskapslyftminister.
40 sökande
Erik Johansson hade ansökt efter en annons från LRF och var alltså en av de fyra som vann av 40 sökande.
– Det ska bli jättespännande att snart resa till Österrike en vecka, åka runt och titta på olika gårdar och träffa unga lantbrukare. Sedan blir det tre dagars ledarskapsutbildning i Stockholm, säger han.
Erik Johansson pluggar för tillfället till lantmästare vid SLU Alnarp i Skåne. Hans föräldrar driver just ännu mjölkgården i Lillkorsträsk med 35 mjölkkor och mjölkrastjurar, hö och bed and breakfast. Han har nyligen gått in i företaget.
– Till våren är jag klar och då är tanken att jag hem och se vad vi kan göra med gården, utveckla jordbruket på något sätt. Se hur man kan hitta lönsamhet. Just nu går det ju väldigt tungt på mjölksidan, säger 28-åringen.
Stärka branschen
– Samarbetet mellan LRF ungdomen och McDonald’s är ett bra exempel på hur näring, bransch och marknad möts, vilket är nödvändigt och viktigt eftersom det skapar möjligheter att stärka branschen för framtiden. Kunskapsprogrammet är ett verktyg där vi kan stötta och bidra till mer företagsmässighet genom ledarskapsutbildning, marknadsförståelse i hur vi ska öka andelen svensk mat på borden. Men även utvecklande erfarenhetsutbyte mellan unga lantbrukare, även internationellt, säger Nils Björid, ordförande LRF ungdomen.