Under hela 2000-talet har Älvsbyhus varit landets ledande hustillverkare och Byggfaktas statistik för 2014 visar att företaget behåller förstaplatsen med 558 av totalt 5 115 ansökta bygglov för villor.
– Marknaden i Sverige ökade med ungefär 25 procent under 2014 och vi följer med i den ökningen. Därför behåller vi förstaplatsen med elva procent av alla bygglov, säger Kent Johansson.
Enligt honom är det ett stort glädjeämne att Älvsbyhus sålde 530 hus i Sverige förra året.
– Vi la en tuff försäljningsbudget i Sverige på 480 hus och det översteg vi med 50 hus, säger Johansson.
Produktionsökning
En bättre hemmamarknad får effekt på fabriken i Älvsbyn som ökar produktionen från fem till sju hus i veckan. Personalstyrkan har förstärkts med tre personer och det kan bli tal om fler nyanställningar.
– Vi siktar på att leverera 100 hus extra det här året och den ökningen sker här i Älvsbyn, säger Kent Johansson.
I dagsläget bådar också orderstocken gott för framtiden.
– Det är ett styrkebesked att leverera 750 hus på årsbasis i tider som vi haft och ändå bibehålla en orderstock på mer än 500 hus. Det märks att marknaden tycker om våra hus.
Finland sviktar
Kent Johanssons förhoppning var att öka försäljningen under 2014 men på grund av en försämrad marknad i Finland blev det istället en produktionsminskning från 800 till 750 hus.
– Finland har bekymmer med allt från valutan till Rysslands importstopp. Under första kvartalet ifjol tappade vi ett 50-tal hus i Finland, säger Kent Johansson.
För första gången går Norge om Finland som Älvsbyhus största exportmarknad.
– Vi sålde lite drygt 160 hus i Norge och 125 hus i Finland.
Kampanjer i Finland
För att plocka marknadsandelar i Finland inleder Älvsbyhus en offensiv i öst. Under första kvartalet 2015 erbjuds finska kunder ett antal olika kampanjer i form av fria tillval.
– Ett av tillvalsmöjligheterna blir en funkisvilla som den finska marknaden uppskattar. Vi har redan sålt ett antal och om vi lyckas bra tittar vi på att föra över det till Sverige, säger Kent Johansson.