Enligt Skolinspektionen har minst 100 elever i Sverige blivit felaktigt placerade i särskola de senaste åren. I rapporten som kom ifjol riktar tillsynsmyndigheten skarp kritik mot kommunerna för omfattande brister i detta avseende.
En av de drabbade eleverna är Petter Dahlqvist, 14 år, Älvsbyn. Efter två års skolgång i vanlig grundskola fick han i slutet av 2006 en diagnos av dåvarande skolhälsovården i Älvsbyns kommun som medförde att han placerades i en särskoleklass.
Våren 2010 gjordes en ny utredning som visade att han inte var utvecklingsstörd utan led av grav dyslexi. Nu går han i vanlig grundskola.
Den 10 mars i år berättade PT att Petter Dahlqvists föräldrar stämt Älvsbyns kommun för att sonen blivit felaktigt placerad i särskola. Det var den andra stämningen i Sverige som lämnats in på grund av felplacerade särskoleelever.
"Inte den ende"
"Vi är inte ute efter att peka ut någon enskild tjänsteman som gjort fel, men vi vill att felaktigheterna ska komma fram i ljuset. Petter är med all sannolikhet inte den ende eleven i Älvsbyn som råkat ut för detta", förklarade mamman Susanne Dahlqvist.
Knappt två månader senare damp det ner en ny anmälan från en Älvsbyelev på Skolinspektionens bord. Denna gång från en 20-åring, som för närvarande går i gymnasiesärskolan i Piteå.
Ny utredning
Efter en utredning 2006 av skolhälsovården i Älvsbyns kommun fick eleven diagnosen lindrig utvecklingsstörning och placerades i särskola. Då han började på särskolegymnasiet ifrågasattes diagnosen med påföljd att en ny utredning gjordes 2011.
"Den visar att jag är normalbegåvad och att jag måste börja om i årskurs sju för att få grundskolekompetens och kunna läsa vidare. I dag går jag kvar i särskolan med samma undervisning som de med utvecklingsstörningar har. Varför ändrar de inte min undervisning och hur kommer det sig att jag har fått gå så många år i fel skolform utan att någon reagerat eller försökt hjälpa mig?" undrar 20-
åringen i sin anmälan till Skolinspektionen.
Kräver svar
Trots att uppgifterna inte är anmälda till huvudmannen Älvsbyns kommun bedömer Skolinspektionen att de är av en sådan karaktär att ärendet ska utredas.
Tillsynsmyndigheten kräver att Älvsbyns kommun yttrar sig skriftligt senast den 5 juni om vilka utredningar som låg till grund för beslutet att eleven skulle placeras i särskola för sju år sedan, samt hur skolplaceringen följts upp. Vidare vill Skolinspektionen att kommunen ska bemöta elevens uppgift om resultatet av den nya utredningen 2011 och svara på varför han inte skrivits ut ur gymnasiesärskolan, trots att han själv anser att det borde ha skett.