Som socialdemokratisk representant i trafikutskottet var Lars Mejern Larsson inbjuden till ett möte med kommunledningen i tisdags för att diskutera järnvägsfrågan. Inbjuden var också S-riksdagsledamot Leif Pettersson, Boden, och partiets valkretsombudsman Stefan Wikén. På plats i kommunhuset fanns även Jens Hardegård, platschef på Polarbröd, Benjamin Blomquist, transportchef på Älvsbyhus samt Anders Lidström, platschef för BDX i Älvsbyn.
- Syftet med mötet är att jag vill poängtera vikten av att våra företag har goda och miljövänliga möjligheter till transporter. Vad kommer att hända efter den sista mars när Green Cargo och Cargonets samarbete upphör? Ska nuvarande godstrafik via järnväg ersättas helt av långtradare längs E4:an? undrar kommunalråd Bill Nilsson (S).
"Lika oroliga"
- Till skillnad från regeringen tar vi företagens oro på allvar, säger Lars Mejern Larsson, nöjd över att ha fått en tydlig beskrivning av Älvsbyföretagens läge att föra vidare till kommande utskottsmöten och riksdagsdebatt.
Leif Pettersson lovar också att agera i ärendet:
- Vi är lika oroliga som ni över att container- och godstransporter på järnvägen minskar. Transporter ska inte vara något att konkurrera om. Företagen måste kunna konkurrera om produkter, inte hur man ska klara leveranserna på billigaste och mest miljövänliga sätt, säger han.
Ägarfråga
I Älvsbyns kommun har företagen Älvsbyhus och Polarbröd haft godstransporter som en del i sin logistik i cirka 30 år. En nybyggd godsterminal är klar att börja användas. Problemet är att statliga Green Cargo inte längre vill växla i Älvsbyn, något som tvingar företagen att använda lastbilar i stället.
- Vi har fulla tågset tur och retur med järnvägsvagnar, men Green Cargo är inte intresserad av det. Deras fokus på växlingsorter ligger inte på volymer gods, utan på städernas invånarantal. Som vi ser det är det en fråga för ägarna, alltså svenska staten, säger kommunens näringslivschef Pär Jonsson och lyfter fram en annan fråga till de inbjudna riksdagsledamöterna att jobba vidare med:
- Underhållet av det svenska järnvägsnätet. Varför klarar inte Trafikverket att upphandla tillgänglighet på vårt järnvägsnät?