Enligt Kåre Parkborn är han och sambon Anita Hansson inte ensamma i Vidsel om att ha problem med apoteksservicen i Älvsbyn.
- Det händer titt som tätt att bybor åker i onödan till apoteket och kommer hem tomhänta för att medicinen de skulle hämta ut inte fanns i lager. För oss som bor drygt tre mil från centralorten är det både besvärligt och dåligt för miljön att behöva åka fram och tillbaka med någon dags mellanrum, säger han.
Inga ovanliga mediciner
- Ändå rör det sig oftast inte om några ovanliga mediciner, utan sådana som många människor behöver ta, till exempel blodtrycksmedicin. Bristen på lagerhållning på apoteket har fått till följd att vi börjat låna mediciner av varandra i byn.
För någon vecka sedan begav sig Kåre Parkborn till apoteket för att hämta ut fyra olika sorters läkemedel.
Fel styrka
- En av medicinerna hade de visserligen hemma, men med fel styrka, 40 milligram istället för 20 som jag skulle ha. Då gäller inte högkostnadsskyddet, ytterligare en smäll som man får ta som kund, säger han.
- En annan medicin saknades helt. "Du får komma tillbaka och hämta den om ett dygn", sa personalen jag talade med. Då jag frågade om apoteket inte kunde skicka den till ombudet i Vidsel fick jag ett nej till svar. Tala om dålig service!
Olika rutiner
Om man som Vidselbo ringer vårdcentralen i Älvsbyn och ber en läkare skriva ut ett recept är det inga problem att få medicinen hemskickad till byns Ica-butik som är apoteksombud.
- Men märkligt nog går det inte för sig att apoteket ska göra likadant fast det är deras eget fel att medicinen man frågar efter inte finns i lager. Istället begär de att jag som kund ska sätta mig i bilen och köra över sex mil fram och tillbaka för att få tag på läkemedlet jag behöver, det är ju horribelt! säger Kåre Parkborn.
Han säger att han har upplyst apotekspersonalen om vad han tycker om deras agerande.
- Så här uselt har det fungerat ända sedan jag och sambon flyttade till Vidsel för några år sedan. Varje gång jag påtalar mitt missnöje med apotekets dåliga lagerhållning och bristande service får jag till att svar att de jobbar på att bli bättre.
- Än har jag inte märkt att det ligger något allvar i det svaret, snarare går det åt andra hållet, tycker Kåre Parkborn.