Nu kan kunderna sanera kundvagnen innan handlingen

Som en av de första butikerna i Sverige installerar nu ICA Kvantum Piteå ett saneringssystem för att minska smittspridningen.

I entrén hos ICA Kvantum kan kunderna numer sanera sin kundvagn innan de handlar för att minska smittspridning. Kundvagnen körs in i modulen och saneringen tar 30 sekunder.

I entrén hos ICA Kvantum kan kunderna numer sanera sin kundvagn innan de handlar för att minska smittspridning. Kundvagnen körs in i modulen och saneringen tar 30 sekunder.

Foto: Norr Media

Native2020-11-20 16:48
Detta är ett annonssamarbete.

Det är Skellefteåbaserade företaget Whitebox som står bakom den nya saneringslösningen som nu finns installerad på ICA Kvantum i Piteå. 
– Nu kan kunderna på ett tryggt och enkelt sätt sanera kundvagnen, handscannern och kundkorgen i vår entré innan man går in i butiken. Tekniken bygger på UV-ljus som sedan många år har använts inom sjukvården för sanering av bakterier och virus. Jag är glad att tekniken nu tagits ut till handeln och att vi får vara bland de första butikerna som får ta tekniken i bruk, säger Daniel Stenmark, butiksägare ICA Kvantum Piteå. 

undefined
I entrén hos ICA Kvantum kan kunderna numer sanera sin kundvagn innan de handlar för att minska smittspridning. Kundvagnen körs in i modulen och saneringen tar 30 sekunder.

Butiken har sedan pandemin bröt ut gjort flera förändringar i butiken och jobbar hårt för att hjälpa kunden att göra kloka val, för att kunna handla tryggt. Daniel Stenmark och hans personal har ett tydligt mål. 
– Det är att vara Piteås tryggaste matbutik. Nästa steg i det arbetet är just möjligheten att kunna sanera sin kundvagn från bakterier och virus. Det inget kunderna måste använda men vi vill ge dem möjligheten att göra det valet, säger Daniel Stenmark. 

undefined

 Kunderna tar sitt ansvar
Under förra veckan uppmanade ICA Kvantum sina kunder att planera sin handling och handla under tider det är mindre kunder i butiken. Bland annat kommunicerade butiken ut ett schema över dagar och tider då det generellt är färre och fler kunder i butiken. 
– Jag är glad att kunna konstatera att kunderna tar till sig av informationen och tar sitt ansvar. För vi ser tydligt att kundflödet har förändrats. Nu handlar kunderna på mer spridda tider så kundflödet blir jämnare. 
Ett annat tydligt kundbeteende som ICA Kvantum ser är att fler handlar mer sällan och att de väljer att storhandla då de väl är i butiken. 

undefined
Efter varje användning saneras handscannrarna innan de sätts tillbaka i butiken igen.

Fler åtgärder väntar
Nästa steg för Daniel Stenmark och hans personal i arbetet är att de kommer se över lösningar för utlämning av postpaket för att minska köbildning i entrén. Dessutom installeras två tvättställ med både kran och tvålpump som har inbyggd sensor i butikens entré. Allt för att kunderna lättare ska kunna sköta handhygienen och på så vis minska den eventuella smittspridningen.

Onlinehandeln ökar och förra veckan var ICA tvungen begränsa antalet onlineutlämningar då det varslades om strek och ICA stod inför alternativet att behöva stänga ned butiken.
–Jämfört med första vågen under pandemin ser vi nu att det är fler som handlar online och de handlar mer. Vi växer även på den här fronten och ser över leveranslösningar för att öka tryggheten hos kunden, berättar Daniel Stenmark.

Den här annonsen är producerad av en kommersiell skribent. Den är alltså inte skriven av någon av våra journalister på PT.