SD-reklamen borde ha stoppats

Sverigedemokraterna har just nu en kontroversiell reklamkampanj mot tiggeri i delar av tunnelbanan i Stockholm.

Sverigedemokraterna har just nu en kontroversiell reklamkampanj mot tiggeri i delar av tunnelbanan i Stockholm.

Foto: BERTIL ERICSON / TT

Reklam2015-08-05 05:00
Detta är en ledare. Piteå-Tidningens ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Sverigedemokraterna, SD, har nu en kontroversiell reklamkampanj i delar av tunnelbanan i Stockholm. SL och trafikförvaltningen, som har hand om annonsplatserna, har tillåtit reklamen. De borde ha nekat SD att få köpa plats och sätta upp reklamen.

Aftonbladets framsida på tisdagen hade rubriken: ”Ilskan mot SD:s skamkampanj”. Den kampanj som åsyftas handlar om det tiggeri som EU-migranter, främst romer, bedriver. SD har köpt annonsplats i en del av tunnelbanan i Stockholm, främst vid Östermalms torg. Där finns flera reklamtexter på engelska, som har budskap om läget i Sverige rörande tiggeri på offentliga platser.

SD som parti riktar sitt budskap till turister och ber dem om ursäkt för läget i Sverige rörande tiggeriet. SD hade i fjol vid EU- och riksdagsvalen liknande kampanjer och påstod då att tiggeriet var organiserat.

De kampanjerna var omstridda, bland annat eftersom det inte finns bevis för påståendet om organiserat tiggeri. Flera medier nekade att ta in annonser från SD med det påståendet.

SD-kampanjen nu har rönt uppmärksamhet på flera sätt. Dels påstås i den en rad saker som inte kan bevisas.

Dels finns bildsättning av anonymiserade tiggare som skildras på ett avhumaniserat sätt. Personer får symbolisera tiggeri, något som enligt SD inte bör få förekomma. Personerna på bilderna framstår därmed inte som de människor de är utan som en företeelse: tiggeriet. Det sker på ett sätt som för många betraktare framstår som osmakligt.

Det är Stockholms Lokaltrafik, SL, och trafikförvaltningen i Stockholm, som har att avgöra om annonser ska få sättas upp mot betalning. De har sina instruktioner, dels om att tillåta politisk reklam, dels om att tillåta reklam som inte bryter mot lagar.

Tydligen har tolkningen varit att den nu aktuella SD-kampanjen inte strider mot någon lag.

Ändå borde inte denna kampanj ha tillåtits. SD borde ha fått nej till denna kampanj, men varit välkommen med annan kampanj med andra formuleringar och bilder som SL och trafik­förvaltningen i så fall tog ställning till.

Det finns nämligen i kampanjen nu påståenden som att tiggeriet är påtvingat, av någon. Och det påstås att internationella gäng drar nytta av tiggeriet. Inga av dessa saker har bevisats.

Bildsättningen med tiggare som avhumaniseras och får föreställa en företeelse är osympatisk. Kampanjen borde ha fått nej.

Med debatten om kampanjen får nu SD uppmärksamhet på ett mer omfattande sätt än vad själva kampanjen lokalt i Stockholm ger. Uppmärksamhet hade SD antagligen fått även om partiet hade nekats att sätta upp sina kampanjparoller.

SD går uppenbarligen in för att måla ut en svag och utsatt grupp i samhället som ett stort problem. Partiet bidrar därmed till att försvåra för denna grupp, en grupp som redan är utsatt för trakasserier av olika slag även i Sverige.

Sverige är med i EU och accepterar de lagar om migration som gäller i unionen. Sverige var även för den östutvidgning av EU med de länder som romer bor i. Dessa romer har därmed nu rätt att röra sig över EUs område som migranter på det sätt som sker.

SD och andra har å sin sida rätt att argumentera för att det i Sverige via beslut i riksdagen införs regler och lagar rörande tiggeri och annat. Men SD eller andra har inte givet rätt att få publicera vilken typ av annonser som helst i olika medier och annonsplatser.

Medier och innehavare av annonsplatser har rätt att bestämma vilken typ av annonser som får publiceras hos dem. SL och trafikförvaltningen borde ha nekat SD att sätta upp denna annonsering.

Läs mer om