Norrbotniabanan påbörjas med en S-regering
Jag var med på S-kongressen förra veckan där vi formade den politik som vi socialdemokrater vill driva för att få Sverige i arbete igen. Ett av de viktigaste besluten, enligt min mening, var satsningen på infrastruktur.
Detta är en ledarkrönika. Piteå-Tidningens ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
I förra valrörelsen lovade den borgerliga regeringen mer pengar till infrastruktur.
Då vi nu skärskådar deras förslag kan vi konstatera att det istället blir mindre pengar till att utveckla infrastrukturen. I alla fall för oss som bor vid sidan av storstadsstråken. Under kommande tolvårsperiod, fram till och med 2021, avsätts totalt cirka 20 miljarder kronor till nya järnvägsprojekt i hela Sverige, det vill säga 1,7 miljarder per år. Det räcker knappt till hela Norrbotniabanan, om nu alla pengar skulle gå hit, något som naturligtvis inte är aktuellt.
Tvärtom, istället satsas det friskt i storstadsområdena med citybanor för 20-talet miljarder, förbifart Stockholm för 28 miljarder med mera. Listan kan göras lång. Projekt som i sig också är angelägna, men absolut inte de enda som pockar på statens engagemang.
De knappa resurserna beror delvis på att den borgerliga regeringen envist håller fast vid att alla investeringar skall inrymmas inom den årliga statliga utgiftsbudgeten. Efter skattesänkningar på 70-80 miljarder per år finns inte mycket utrymme kvar till att bygga landet för framtiden.
Men investeringar i infrastruktur är satsningar som vi kommer att ha nytta av under mycket lång tid varför byggkostnaden därför mycket väl kan spridas ut under flera år.
Det var också ett välkommet besked som den socialdemokratiska kongressen kom med. Viktiga strategiska projekt måste vi kunna låna till och amortera av under en längre tidsperiod. Därigenom ökar förutsättningarna kraftigt att bygga de för landet och miljön så viktiga järnvägsprojekten.
Att Norrbotniabanan är ett av de projekt som den socialdemokratiska regeringen kommer att satsa på har man visat flera gånger:
- Redan 2004 tog den dåvarande S-regeringen beslutet att påbörja planeringsprocessen och att en första byggetapp av Norrbotniabanan skall starta år 2010, det vill säga nästa år. Detta beslut har den borgerliga regeringen raderat ut och i det förslag som nu ligger för nästa 12-årsperiod finns inte en sekin avlagd till Norrbotniabanan.
- Det socialdemokratiska partiet lade i vintras en partimotion där vi tog ställning för fyra strategiskt viktiga järnvägsprojekt i Sverige. Norrbotniabanan är ett av dessa fyra projekt.
- Ett antal av de ledande socialdemokratiska företrädarna har flera gånger uttalat sitt stöd för Norrbotniabanan. Nu senast under kongressen där bland annat Mona Sahlin med flera besökte Norrbotniabanans monter i kongressutställningen.
Vi kan därför åter börja se ljust på möjligheten att förverkliga Norrbotniabanan. Men först krävs nog en röd-grön regering.