Efter blott fyrtiofem minuters strejk kunde Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund enas om ett nytt treårigt avtal som ligger i linje med riktmärke som Industriavtalet utgör. Från arbetsgivarhåll har konflikten på transportområdet framställts som en strid kring lönenivåer och avtalslängd medan man från arbetstagarhåll poängterat att den viktigaste stridsfrågan i förhandlingarna har varit en reglering av nyttjandet av bemanningsföretag i situationer där personal sagts upp på grund av arbetsbrist för att direkt ersättas av personal från bemanningsföretag. Detta var uppenbarligen den fråga som ledde fram till att strejkvarslen från Transports sida också utlöstes och resulterade i strejk.
Överenskommelsen i bemanningsföretagsfrågan innebär att personal som sagts upp på grund av arbetsbrist inte kan ersättas av personal från bemanningsföretag utan att detta förhandlats med facken är en mycket viktig seger för arbetstagarparten på transportområdet. På så sätt kan man nu bringa ordning och reda på transportområdet vad gäller anställningstryggheten för medlemmarna. Det flertal exempel som funnits där transportföretag sagt upp tillsvidareanställd personal på grund av arbetsbrist för att sedan ta in samma personer via bemanningsföretag med enda skillnaden att de nu bemanningsanställda förlorat sin anställningstrygghet.
Den lösning som nu förhandlats fram gör att man nu hittat en väl avvägd balans mellan arbetstagarnas intressen och företagens behov av flexibilitet i bemanningen. Om man från arbetsgivarhåll skulle försöka framställa detta som en inskränkning i deras möjligheter att bedriva verksamheten på ett effektivt sätt så är detta inget annat än kvalificerat svammel. Från fackets sida har striden hela tiden handlat om att värna medlemmarnas intressen i lägen där arbetsbrist de facto inte råder. När behov av personaltillskott via bemanningsföretag beror på tillfälliga toppar som gör att personalbehoven ökar står det fortfarande företagen fritt att lösa bemanningen som man själv vill. Det är missbruket av bemanningsföretag som nu kan stoppas, så att ingen arbetstagare ska behöva uppleva att man förlorar jobbet för att sedan få se personal från ett bemanningsföretag utföra det jobb man själv just förlorat på grund av arbetsbrist. Det är en stor och avgörande seger för arbetstagarna inom transportsektorn. Den segern kommer inte en dag för tidigt.