Vem vill vara en knullmaskin?
Detta är en ledare. Piteå-Tidningens ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Sex framställs som anstötligt, hemligt och syndigt. Konsumenten antas, genom att använda pornografi, bryta tabun. Alltså; pornografin lever på att upprätthålla puritanism.
Det går heller inte att skilja ut pornografi som "oskyldiga fantasier", fria från kopplingar till prostitution och sexhandel. Pornografi kan inte ses som enskilt fenomen. Begreppet pornofiering är ett försök att beskriva hur pornografins estetik och retorik präglar en mängd sammanhang; medier, populärkultur och mode till exempel.
En enskild bild eller produkt är inte problemet - utan den sammanlagda produktionen av bilder. Om du i dag kom från en främmande planet och tittade på medierna för att få ett hum om var du landat, skulle intrycket bli att kvinnor i Sverige inte har mycket annat att göra än att vara snygga och sexiga.
Den pornofierade kvinnobilden är den dominerande bilden av kvinnan i vår kultur. Lägg därtill att kvinnor är underrepresenterade i nyheterna - den mediegenre som gör anspråk på att skildra verkligheten.
Själva mängden porr kan uppfattas som legitimerande och normerande. Enligt studien "Unge, køn og pornografi i Norden" från 2006 tittar 99 procent av pojkarna och 86 procent av flickorna i åldrarna 14 och 20 år på pornografi. Pojkar tittar "flera gånger i veckan" eller "nästan varje dag", flickor mer sällan.
De flesta har kommit i kontakt med alla typer av porr men vanligast är att titta på konventionella hardcore-genrer: heteroporr, lesbiskt, gruppsex och oral/analpornografi. Enligt studien är unga kvinnor mer kritiska och tror att porrbruket kan leda till negativ kroppsuppfattning, prostitution och våldtäkt.
Också språket pornofieras. Skolvärlden exempelvis rapporterar om ett sexualiserat klimat där bland annat "könade" ord som hora, fitta och slampa, eller bög, används.
Eftersom porrkonsumtionen är utbredd får man anta att den påverkar formandet av oss som könsvarelser. Kvinnlighet och manlighet disciplineras fram. Disciplineringstekniker riktade till kvinnor maskeras av retorik som för tanken till kvinnors frigörelse. Ord som "våga" och "fritt val" används i instruktioner till hur vi kan göra oss sexigare.
Den kulturella normen för kvinnlighet och manlighet som förmedlas av pornografi och andra medieuttryck utgör en symbolisk kontroll.
"Den ökande exploateringen och kommersialiseringen av kvinnokroppen bidrar till att upprätthålla föreställningar om kvinnors underordning. När kvinnor reduceras från människor till objekt bidrar det till utsattheten för våld och kränkningar". Så står det i den nuvarande jämställdhetspolitiken som riksdagen antog 2006.
Niklas Svenlin, OKQ8 och Piteå står för befrielse med sitt ställningstagande mot porr. Det tyder på reflekterande medborgare med samhällsansvar: vi accepterar inte den människosyn som porren förmedlar.
Oftast är kvinnan i centrum när pornografi och pornofiering diskuteras. Det är lätt att glömma männens roll.
I boken "Den ensamma fallosen" vänder medieforskaren Anja Hirdman blicken mot manligheten. Pornografin framställer i regel män som högpotenta. Utan ansikte. Utan känslor. Bara kuk. En manlighet som bygger på avstånd från intima känslor som sensualism, ömhet - och sexualitet. Det är inte bara en manlighetskonstruktion utan också en konstruktion av omänsklighet. Niklas Svenlins - och andra mäns - reaktion blir därmed fullt begriplig. Vem vill vara en knullmaskin?