âAv var och en efter förmĂ„ga och Ă„t var och en efter behovâ
Du som Àr socialdemokrat kÀnner sÀkerligen igen orden, och bÀr ocksÄ pÄ kÀnslan av hur viktiga dessa Àr för dig som socialdemokrat. För dig som stÄr utanför socialdemokratin kÀnns orden kanske utnötta och kanske till och med som innehÄllslösa floskler. NÀst intill ett mantra som pliktskyldigast upprepas eftersom det ska göras. Det kan man kanske förstÄ eftersom orden inte fÄr det genomslag de borde, och att det dÀrför inte ser ut som om de Àr den bas för politiken som vi sÀger att de Àr.
Men för mig pÄverkar dessa ord i högt grad hur jag ser pÄ tillvaron och min syn pÄ hur jag tycker att samhÀllet ska formas. Orden Àr för mig inga tomma floskler utan en politisk vattudelare av gigantiska mÄtt. Men, och detta Àr ett ytterst viktigt men, jag kan inte med bÀsta vilja i vÀrlden sÀga att jag tycker att orden genomsyrar den socialdemokratiska politiken i realiteten. Att samhÀllet under Ätta Ärs tid formats utifrÄn principer som gÄr stick i stÀv med hur jag vill se vÄrt samhÀlle byggas Àr en sak. Det Àr alliansens fel. De har en annan politisk ideologi och ett annat sÀtt att se pÄ hur samhÀllet ska organiseras, och det prÀglar dagens politiska inriktning.
Men att Socialdemokraterna hukar i vassen och har kommit att svÀva pÄ mÄlet om vilka konsekvenser som vÄra ideologiska stÀllningstaganden ska fÄ Àr ytterst orovÀckande. Trots att konfliktlinjerna borde vara vÀldigt tydliga utifrÄn det systemskifte som nu pÄgÄr sÄ klagar allt fler pÄ att skillnaderna mellan Socialdemokraterna och alliansen Àr pÄ vÀg att bli knappt mÀrkbara.
Ta bara skolan som ett exempel. Detta Àr ett omrÄde dÀr de ideologiska skillnaderna borde vara som tydligast dÄ S och alliansen egentligen stÄr ljusÄr ifrÄn varandra. Men just nu handlar striden om skolan i huvudsak om ytterst marginella frÄgor som nÀr betyg ska ges etc. Skulle socialdemokratin vÄga löpa linan ut och formulera en skolpolitik som verkligen fullt ut skulle bygga pÄ idén om att var och en ska bidra efter förmÄga och att var och en ska fÄ efter behov skulle de ideologiska skiljelinjerna bli uppenbara för var och en av oss.
Men vÄgar vi socialdemokrater göra det som verkligen behövs och fördela vÄra gemensamma resurser utifrÄn faktiska behov och utifrÄn var resurserna behövs bÀst och var de skulle göra störst nytta?
TyvÀrr Àr jag inte övertygad om att modet verkligen finns inom vÄr organisation att göra det som krÀvs av oss. I dagens samhÀlle dÀr individens och dess sjÀlvupplevda behov stÀlls i centrum och dÀr mantrat Àr att pengarna ska följa med den enskilde Àr det lÀtt att den som ska fatta beslut om hur resurserna ska fördelas Àr det tyvÀrr lÀtt att vi hukar och inte vÄgar stÄ emot det tryck som finns frÄn omgivningen och dÀrför inte vÄgar fördela resurserna utifrÄn behov.
Men lika Ät alla Àr inte lösningen pÄ det svenska samhÀllets problem. I stÀllet för att som nu smeta ut resurserna i stort sett lika per elev i olika former av skolpenningsmodeller borde socialdemokratin i stÀllet propagera för en resursfördelning som bygger pÄ en tanke om att satsa pÄ de elever som behöver mest.
Den som har problem med att klara kunskapskraven ska sjĂ€lvklart ha lĂ„ngt större stödinsatser Ă€n den elev som redan idag Ă€r högpresterande och somâ klarar sig sjĂ€lvâ. Men tĂ€nk er vilket ramaskri det skulle bli om man helt frankt skulle fördela mer till den svage och mindre till den starke. Vilka rubriker det skulle generera och vilka krokodiltĂ„rar som skulle mjölkas ur de individualister som i stĂ€llet föresprĂ„kar valfrihetssystem som leder till segregation.
Socialdemokratin mÄste vÄga stÄ upp för att lika möjligheter faktiskt krÀver olika resurser. Men vÄgar vi göra det?