Strategiskt stöldgods

SKOLAN Att skolan är en av valets viktigaste frågor märktes tydligt igår när alliansen försökte sno åt sig initiativet i skolfrågan genom att helt fräckt försöka sno åt sig det vallöfte om mindre skolklasser i de lägre åldrarna som Socialdemokraterna redan presenterat.

När Stefan Löfven inledde Socialdemokraternas ”skolturné” på en skola i Aspudden passade alliansen på att sno Socialdemokraternas främsta vallöfte om mindre klasser i de tidigare åldrarna.

När Stefan Löfven inledde Socialdemokraternas ”skolturné” på en skola i Aspudden passade alliansen på att sno Socialdemokraternas främsta vallöfte om mindre klasser i de tidigare åldrarna.

Foto: ANDERS WIKLUND / TT

Piteå2014-03-12 00:01
Detta är en ledare. Piteå-Tidningens ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

”Det vore befogat med ett tackkort”, var Stefan Löfvens första kommentar när Jan Björklund och de övriga alliansledarna presenterade sitt ”Lågstadielyft” som sitt huvudnummer i vårbudgeten- Löfven fortsatte: ”Nu har regeringen äntligen backat, antagit vårt förslag och säger att de vill ha mindre klasser. Vi föreslog det 2012 och 2013 och då var de emot. Nu är jag glad de äntligen har insett det, och det är bra för Sveriges barn att vi är överens.”. Lyftet på 2,3 miljarder kronor årligen ska bidra till att minska klassernas storlek i ålderskullarna upp till årskurs tre, bidra till fler speciallärare och en utbyggd lärarutbildning. Visst är det så att regeringen helt frankt försöker sno åt sig initiativet i skolfrågan genom att desarmera det socialdemokratiska vallöftet om mindre klasser i de tidigare åldrarna.

Men det gör inte satsningen sämre för det. Satsningen behövs och Socialdemokraterna har redan pekat ut färdvägen och utbildningsminister Jan Björklund tvingas nu krypa till korset och indirekt erkänna att Socialdemokraternas tankar kring mindre klasser i de tidigare åldrarna var riktiga. Även förslaget om att göra grundskolan tioårig med ett fyraårigt lågstadium är i grunden ett förslag som alliansen plagierat.

Valet av tidpunkt för presentationen av ”Lågstadielyftet” var också väl vald för att sätta käppar i hjulet för Socialdemokraterna. Stefan Löfven var nämligen på tisdagsmorgonen på väg ut till en skola i Aspudden för att dra igång Socialdemokraternas ”Skolturné” och sjösätta kampanjen ”Det är allvar nu”. Desperationen i de borgerliga leden är uppenbar. Man är medveten om att man måste försöka återta kommandot i skolfrågan. Men det lyckas man knappast med. I stället framstår det i allt högre grad som om man saknar egna idéer kring hur den svenska skolan ska kunna förbättras och därför tvingas ge sig ut på stöldturné i oppositionens förslagskatalog.

Men att alliansen snor Socialdemokraternas mest uppmärksammade vallöften på skolområdet är inte gott nog åt den svenska skolan. Svensk skola behöver en nystart. Sverige behöver en annan utbildningspolitik än den som Jan Björklund står för. Det viktigaste vägvalet för svensk skola handlar om valet mellan mer resurser till skola, vård och omsorg eller ännu fler skattesänkningar. Även här har regeringen tvingats till reträtt. Men när tiderna återigen förbättras kommer en moderatledd regering att prioritera annorlunda än en socialdemokratisk regering. Det måste väljarna vara medvetna om. Frestelsen för borgerliga regeringar att sänka skatten i goda tider kommer vara fortsatt stor – och då blir det också automatiskt mindre resurser i dåliga tider.

Socialdemokraterna betonar vidare vikten av ett likvärdigt skolsystem. Alla barn måste få samma chans att lyckas i livet. Idag ser vi istället hur klyftorna växer när den som har råd får skattesubventioner för att köpa extra stöd till läxhjälp medan den elev som inte har föräldrar som har råd till detta får vara med och betala priset.

Regeringens utspel har som främsta syfte att sudda ut konfliktlinjerna kring den svenska skolan. Sveriges väljare får inte låta lura sig. Fortfarande behöver de svenska eleverna och de svenska lärarna en regering som prioriterar och tar ansvar. Investeringar måste göras så att skickliga lärare får verka i en jämlik skola där de får bästa möjliga förutsättningar att göra det de är bäst på – att möta varje enskilt barn och kunna bistå dem i deras lärande så att varje barn får uppleva glädjen i att lyckas.

Läs mer om