Staten måste bli aktiv som ägare

Piteå2012-11-21 06:00
Detta är en ledare. Piteå-Tidningens ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

På måndagseftermiddagen stod det klart att det akuta konkurshotet mot flygbolaget SAS var undanröjt sedan samtliga åtta fackliga organisationer skrivit på nya kollektivavtal som innebär försämrade villkor för de SAS-anställda. Detta var en förutsättning för att bolaget skulle erhålla de lånegarantier som behövdes för att klara den närmaste framtiden.

Men detta är bara början på en lång process inom SAS. Ytterligare åtgärder kommer att krävas om SAS ska kunna bli ett lönsamt företag. För att klara detta måste ägarna bli långt mer aktiva än vad man varit till dags dato. Den kris som SAS nu genomgår är till stora delar en effekt av den ökade konkurrensen från lågprisbolagens del. Men det är bara en del av förklaringen. Bolaget är sedan lång tid misskött. Åtgärder som borde ha genomförts för länge sedan har skjutits upp gång på gång.

Ett exempel är den flygplansflotta som SAS besitter. Planen är till stor del ålderstigna med allt vad det innebär. Flygplanen har därmed betydligt högre bränsleförbrukning än vad exempelvis Norwegians moderna flygflotta kan uppvisa. Detta medför naturligtvis betydlig högre driftskostnader för SAS. Det är bara den ena sidan av problemet. Flygplanens miljöbelastning på grund av den höga bensinförbrukningen är en annan.

Ska SAS kunna bli ett konkurrenskraftigt flygbolag måste flygplansflottan moderniseras. Resurser för att klara denna jätteinvestering finns inte idag inom bolaget. Här måste således ägarna ta, det vill säga framförallt de tre skandinaviska regeringarna, sitt ansvar och ge bolaget förutsättningar att kunna bedriva en ekonomiskt och miljömässigt sund verksamhet.

Genomför inte ägarna de åtgärder som är nödvändiga för att SAS ska bli ett ekonomiskt stabilt företag kommer bolaget återigen att hamna i trubbel. Det vore att kasta alla satsade pengar i sjön.

Läs mer om