Skid-SM är ett lyft för Piteå
Detta är en ledarkrönika. Piteå-Tidningens ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Men det är inte bara OS som gör att skidpulsarna slår lite hårdare och snabbare. Skid-SM i Piteå står ju inför dörren. I dag, onsdag, kör det ju igång på allvar. Och det är ju inte vilken inledning som helst. Sprintstafetterna gör ju att tävlingarna går i spinn direkt. Det börjar på topp och jag utgår från att intresset bara kommer att öka ju längre SM-veckan pågår. Nu är det säkert många som undrar om denna krönika hamnat på fel ställe i tidningen, och att den hör hemma på sportsidorna i stället. Men så är faktiskt inte fallet.
Evenemang som skid-SM är otroligt betydelsefulla för en ort. Det ger stort fokus på den ort där tävlingarna genomförs. Den uppmärksamheten är synnerligen värdefull, speciellt som orten exponeras i ett för de allra flesta positivt sammanhang. Att få stå som värd för denna typ av arrangemang är också värdefullt för medborgarnas egen självbild. Att den egna orten uppmärksammas på detta sätt, i kombination med det utökade utbud av aktiviteter som arrangemangen innebär, förstärker medborgarnas positiva upplevelse av hemorten. En positiv självbild är en av de viktigaste faktorerna, kanske till och med den viktigaste, när det kommer till vad som formar en orts attraktivitet. Det finns inga bättre ambassadörer än nöjda ortsbor som talar väl om sin egen hembygd.
Sedan är det ju också självklart att ett så här stort arrangemang innebär välkomna tillskott för ortens företag. Hotell- och stugbybäddar beläggs. Besökare äter på restauranger och handlar i ortens affärer. Bensinstationer får ett ökat kundunderlag. De externa besökarna lämnar välkomna pengar efter sig. Men det innebär också förändrade konsumtionsmönster hos den lokala befolkningen. Fler rör sig ute än vad de annars skulle gjort. Allt detta sammantaget innebär extra pengar som omsätts. Se bara på de framgångar som Göteborg röner som evenemangsstad. Nu har ju visserligen Göteborg med sin storlek andra förutsättningar att ro hem riktigt stora evenemang, sådana som Piteå inte klarar. Poängen är att peka på hur en medveten satsning kan bära frukt och vilka positiva effekter det för med sig. Göteborgs medvetna strategi att bli en evenemangsstad av internationell klass har bidragit till att ett starkt näringsliv kopplat till besöksnäringen utvecklats, men har även bidragit till att höja statusen för Göteborg som stad. Göteborg är en stad att räkna med - i alla sammanhang.
Detta är ju i och för sig inget nytt för Piteå som evenemangsstad. Allt detta är man medveten om. Piteå Summer Games och Stora Nolia är ju evenemang som fått Piteborna att inse värdet av att satsa på evenemangssidan. På detta sätt har Piteå det bättre förspänt än många andra orter där satsningar av denna typ ifrågasätts. Detta försprång borde politiker och företagare i Piteå ta vara, och satsa på att utveckla evenemangsstaden Piteå.
Nu får vi bara hoppas på toppenväder, fina tävlingar och besökare som bär med sig en positiv bild av Piteå med sig när de åker hem.