Rödgrönt för jobben
Detta är en ledare. Piteå-Tidningens ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
"Vi vill investera Sverige ur krisen. Regeringens låga ambition på klimatområdet hotar
10 000-tals jobb i Sverige", säger Socialdemokraternas miljö- och klimatpolitiske talesperson Anders Ygeman.
Emellertid är det inte den rödgröna alliansen som bestämmer. Det är den blå alliansen och den har andra planer, eller snarare just inga planer alls.
Satsningen på järnvägar som de röd-gröna föreslår uppgår precis till Klimatberedningens förslag. Ett förslag som alla partier eniga står bakom, men som regeringen stoppat i högen för oprioriterat. För att klara klimatmålen skulle Banverket behövt 90 miljarder kronor till nyinvesteringar fram till 2021. I verkligheten har Banverket runt 13 miljarder kronor att trolla med. Norrbotniabanan finns inte ens nämnd. Såväl statsminister Fredrik Reinfeldt som finansminister Anders Borg har deklarerat att satsningar på järnvägar är lika med att kasta pengar i sjön. Och den inställningen har inte ändrats.
Företagen och människorna i Norrbotten och Västerbotten är fortsatt hänvisade till lastbilar och personbilar, samtidigt som regeringen höjer skatten på bensin och diesel för att stävja miljöförorenande godstransporter längs vägarna och bilåkandet. Upprördheten är stor och löper över blockgränserna. Ola Theander, ledarskribent i liberala Norran dristar sig till att föreslå en väljarbojkott mot regeringspartierna om de inte inser behovet och värdet av Norrbotniabanan.
"Ett fult förslag", men nu måste norrlänningarna kriga för Norrbotniabanan, skriver han. Det är bara att instämma.