Regeringens svek mot Norrland

Piteå2010-03-31 06:00
Detta är en ledarkrönika. Piteå-Tidningens ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
100 miljarder till Stockholmsöverenskommelsen med Förbifart Stockholm, Mälarbanan, Citybanan och Norra länken. 61 miljarder till det västsvenska paketet med Västlänken och Marieholmstunneln. I Skåne satsas 19 miljarder bland annat i Citytunneln. Men inte minsta spår av Norrbotniabanan i regeringens plan för infrastrukturen fram till 2021. Detta är inget annat än ett svek mot Norrland och vårt näringsliv. Men vem hade väntat sig något annat.
Än en gång vänder Fredrik Reinfeldt, Maud Olofsson, Jan Björklund och Göran Hägglund Norrbotten och Norrland ryggen. Symptomatiskt nog så presenterade regeringen sin infrastrukturplan vid en presskonferens i Malmö. Men satsningar i storstadsområdena måste ju presenteras i rätt miljö. Så är det ju bara.
Jag undrar bara hur det måste kännas som gräsrotscenterpartist att se sin partiledare vända såväl miljöpolitiken som regionalpolitiken ryggen. Jag hade också lust att klämma dit tillväxtpolitiken, men det hade ju faktiskt varit att ljuga. Visserligen struntar hon i tillväxten här uppe, men att göra sådana här enorma satsningar i de starka tillväxtregionerna är också tillväxtpolitik. Kanske inte den tillväxtpolitik jag önskat att få se, men så är jag ju sosse också.

Det blir mer och mer uppenbart att nuvarande regering är en regering inte bara för människor i medgång, utan också för landsdelar i medgång. Man vill förstärka positiva trender och utvecklingsmönster i stället för att bryta negativa och försöka förändra. Därför är regionalpolitiken ointressant för den moderatledda alliansen. Jag hoppas verkligen inte att de fyra partierna i vår högerregering inte är så kallhamrade att de helt enkelt kalkylerar med att det är för få röster här uppe för att det ska vara värt att göra några särskilda satningar här. Det kan jag bara inte tro - inte ens om vår nuvarande regering.
Men kampen för att Norrbotniabanan ska byggas är inte slut här och nu, även om den nuvarande regeringen nog gärna vill se det så. Fram till nu har ju hoppet stått till att redan nu kunna övertyga sittande regering om att banan ska byggas, men nu går kampen in i nästa skede. Det är bara ett regeringsskifte som nu gäller. Ska de norrbottniska och norrländska industrierna någonsin få se Norrbotniabanan förverkligas så måste högeralliansen förpassas till historien.

Jag vill härmed rikta ett särskilt tack till den moderate riksdagsledamoten Krister Hammarbergh och den centerpartistiske riksdagsledamoten Stefan Tornberg för den kraft som nu släpps lös i den norrbottniska kampen kring riksdagsplatserna från Norrbotten. Varje person som röstat på Moderaterna eller Centerpartiet i förra riksdagsvalet är nu medvetna om vad den rösten innebar. Det var allt annat än ett försvar för tillväxten i Norrbotten. Det får vi på den rödgröna sidan tacka och bocka för. Det gör vägvalet för norrbottningarna så mycket tydligare i höstens val. En röst på S och de rödgröna är en röst för Norrbotniabanan. En röst på Moderaterna, Centerpartiet, Folkpartiet eller Kristdemokraterna är en röst mot. Den läxan har de norrbottniska väljare som valde en valsedel från något av allianspartierna bittert fått erfara. Det hoppas jag väljarna minns när de står i båset på valdagen och ska stoppa ner den gula valsedeln för riksdagsvalet i kuvertet.
Läs mer om