Regeringen sviker svensk bilindustri

Utifrån det prekära läge som den amerikanska fordonsindustrin försatt sig i, ser vi nu hur detta hotar det svenska industrikomplexet runt fordonstillverkning. Saab som märke är mest hotat. Dock finns frågetecken även kring världsmärket Volvo.

Piteå2010-01-19 06:00
Detta är en ledarkrönika. Piteå-Tidningens ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
En nedläggning av Saab är första spiken i kistan för andra delar av fordonsklustret, det är otaliga underleverantörer, tjänsteföretag, speditionsföretag, forskning och utveckling vid landets universitet som drabbas.
Har vi råd med - att inte ha råd - att hjälpa Saab? Konsekvenserna av den passiva regeringshållningen kan vara förödande.

När den akuta krisen för Saab blev tydlig kändes det bittert. Ännu mer bittert blev det när Maud Olofsson (c) och andra regeringsföreträdare mer eller mindre pratade ned varumärket. Hur kändes det för alla de som arbetar på SAAB och kämpar för industrins överlevnad och utveckling? Att gång på gång i media se regeringens företrädare nedvärdera deras arbete och kamp.
Saab har i GM haft en ägare som inte varit driven, utan verkar på ett mer eller mindre engagerat och medvetet sätt försatt hela utvecklingen i stå. Nya modeller har uteblivit och andra Subarukopior har passerat revy, som Potemkinkulisser med ditklistrat Saabemblem, men utan Saabinnehåll.

Men den borgerliga regeringen har tagit sin visionslöshet till nya höjder. Nej - man skall inte slänga pengar till GM. Och Maud Olofsson pratar om att man värnar om skattebetalarnas pengar. Men oavsett om man nu inte gör något aktivt för att utveckla Saab så kommer skattebetalarna att få betala stora summor om svensk fordonsindustri och binäringar faller sönder. Det kanske blir så att vi skattebetalare får betala enorma summor för något vi bara har tappat.
Maud Olofsson kunde ägna stor politisk kraft på att etanolen skulle bli saliggörande i transportsektorn. I dag vet vi hur det gick med det. Maud Olofssons nya giv är nu att hela Sverige skall täckas av el-laddstolpar för el/elhybridfordon. Detta för att stödja utvecklingen inom svensk fordonsindustri. Men detta är väl ett baklängestänkande. Om vi inte har någon svensk bilindustri kvar behöver man inte hellre några laddstolpar för att stötta en försvunnen industrigren.
Maud Olofsson har ibland uttryckt sig som att staten inte kan tillverka och sälja bilar. Nej kanske inte i det långa tidsperspektivet, Men vi kunde som nation i samarbete med det privata näringslivet ta fram ett av världens mest avancerade stridsflygplan, d.v.s. JAS. En produkt som vi dessutom inte använder skarpt i dagligt bruk. Nog vore det ännu mer intressant ifall Saab fick utveckla något revolutionerande för landsvägen också. Trollhättan har en fin tradition av mycket gott ingenjörsarbete
Om vi hade en regering som inte bara har en option -att ge upp - skulle man istället kanske kunnat ha det visionära modet att göra något helt nytt. Kunde Kennedy redan på 60- talet ha modet att ge körorder om att inom 10år genomföra en månlandning, så borde vi i Sverige år 2009 ha en statsminister som vågade säga att Sverige skall med forskning och utveckling ta fram världens mest miljövänliga drivlina (motor, transmission, växellåda) för bruk i Volvo och SAAB.
Förklaringar
SWTR = Swedish winter test region
CASTT = Center for automotive system technologies and testing
Läs mer om